Sacīkšu dzinēji ir radīti lai darbotos augstajos apgriezienos, taču ikdienas automobiļa dzinējs pārsvarā darbojas zemo apgriezienu zonā. Plaši atverošies vārsti, dzinējam darbojoties zemajos apgriezienos, radīs nevienmērīgu darbību un neizcelsies ar īpašu ekonomiju, šie ir tie faktori pret kuriem cīnījās HONDA inženieri.
HONDA piedāvātais risinājums bija – Vtec sistēma, kas nodrošina normālu dzinēja darbību zemo apgriezienu diapazonā, ļaujot ekonomēt degvielu, bet, sasniedzot augstos apgriezienus, notiek vārstu plašā atvēršana, lai nodrošinātu dzinēju ar optimālu degmaisījumu daudzumu, tā iegūstot lielisku jaudas atdevi. Vtec sistēmā nav nekā maģiska, šī ideja, kura ilgus gadus mocīja inženieru prātus, pateicoties HONDA inženieriem, tika vienkāršā un uzticamā veidā pielāgota sērijveida automobiļiem. HONDA bija pirmā, kas padarīja šo inženiertehnisko risinājumu pieejamu ikvienam, ieviešot to savos sērijveida modeļos.
Ja zināt kā darbojās dzinējs, tad arī zināt ka ir divu veidu vārsti – tie, kas ielaiž degmaisījumu cilindrā, un tie , kas izlaiž sadegušās gāzes ārā. Jūs arī esat informēti par to, ka sadales vārpsta ir cieši saistīta ar vārstiem un to atvēršanas secību, brīdi. Sadales vārpstai ir izciļņi, tai rotējot notiek vārstu atvēršana un aizvēršana. No tā, kā ir izveidoti šie izciļņi, ir atkarīgs, kā dzinējs uzvedīsies piedāvātajā apgriezienu diapazonā. Lai saprastu, par ko ir runa, iedomāsimies ka mūsu dzinējs darbojas ļoti lēnām – teiksim, ar 10 – 20 apgriezieniem minūtē. Šādā situācijā mēs vēlētos, lai sadales vārpsta būtu izveidota tā, lai, kad virzulis sāk kustību uz leju savā piepildīšanas taktī, ieplūdes vārsts atvērtos un aizvērtos tieši tad, kad virzulis sasniedzis savu apakšējo galīgo punktu, līdzīgi ar ieplūdes takti – kad virzulis ir lejā, izplūdes vārsts atvērtos un aizvērtos līdz izplūdes takts beigām. Šāda shēma darbojas ideāli, kamēr vien dzinējs darbojas ļoti lēni.
Palielinot apgriezienu skaitu, šī sadales vārpstas konfigurācija vairs neatbilst mūsu vēlmēm. Ja dzinējs darbojas ar 4000 apgriezieniem minūtē, vārsti ik minūti atveras un aizveras 2000 reizes jeb vairāk nekā 30 reižu sekundē. Kad ieplūdes vārsts atveras tieši ieplūdes takts sākumā, izrādās, ka virzulim ir ļoti grūti piepildīt cilindru tik īsā laika sprīdī. Dzinējam darbojoties augstajos apgriezienos, ir vēlme ieplūdes vārstu atvērt jau pirms ieplūdes takts, t. i. , izplūdes takts laikā, jo, sākot ieplūdes takti vārsts jau ir atvēries un degmaisījums var ieplūst cilindrā daudz labāk, protams, šis process ir daudz sarežģītāks, bet pamatidejai vajadzētu būt saprotamai.
No visa iepriekš apskatītā saprotam, ka, lai dzinējs maksimāli efektīvi darbotos, ir, nepieciešams dažādi veikt vārstu atvēršanu un aizvēršanu. Ja dzinējs tiek apgādāts ar labu sadales vārpstu, kas piemērota zemiem apgriezieniem, tā traucēs dzinējam elpot, sasniedzot lielus apgriezienus, un otrādi – ar piemērotu sadales vārpstu augstiem apgriezieniem var gadīties, ka radīsies problēmas pat iedarbināt dzinēju.
Vtec sistēma ir elektromehāniska sistēma HONDAS motoros, kura pieļauj lietot vairāk nozīmes sadales vārpstas. Dzinējam ieejot citā apgriezienu diapazonā, dzinēja vadības sistēma aktivizē citus izciļņus uz vārpstas un izmaina sadales vārpstas fāzes. Pateicoties šai sistēmai, dzinējs spēj darboties efektīvāk, nodrošinot pilnvērtīgāku jaudas atdevi plašākā darbības diapazonā.
Vairāki dzinēju ražotāji turpina strādāt lai attīstītu, pilnveidotu šo sistēmu, Vtec turpinājums ir HONDA ieviestās iVtec sistēmas. Visu šo darbību mērķis ir padarīt dzinējus ekonomiskākus un efektīvākus. Iedomājieties, ja katram vārstam būtu savs atsevišķs devējs, kas regulētu tā darbības ciklu, šāda sistēma palīdzētu iegūt maksimumu, kas iespējams no iekšdedzes dzinēja, tas ir tas uz ko tiekties nākotnē...
Kas ir VTEC?9
64
0
Reklāma