Pirmāja rakstā aplūkosim sportiskas kupejas un hečbekus, kas pieejami cenu kategorijā līdz 2000 latiem. Šo modeļu mērķu auditorija var būt jaunieši, kas meklē savu pirmo automobili, cilvēks, kas dzīvei vēlas piešķirt nedaudz vairāk asuma un savu veco pasātu iemainīt pret GTI Golfu, vai arī vienkārši kāds ģimenes cilvēks, kas brīvdienām vēlas iegādāties sportisku, bet ne pārāk dārgu automobili. Paredzēti ir vēl divi raksti
Jauniešu auto izvēle87
549
12
Kā pirmo apskatīsim solīdās vācu autobūves paraugu Audi Coupe, precīzāk B4 Coupe, kas ir modernizēta vecā labā ziepju trauka versija. Tehniski tas ir praktiski vienāds ar sedana un universāla versijām. Automobiļa popularitāte Latvijā skaidrojama ar izcilo korozijas (rūsas) aizsardzību un plašo un lēto detaļu piedāvājumu. Tādējādi arī servisos automobilis ir pazīstams un problēmas ar to apkopi neradīsies. Lai arī pēdējā laikā galvenais zādzību objekts ir greznie apvidus automobiļi, popularitāte zagļu vidū vēl aizvien saglabā arī Audi automobiļi, kas attiecas arī uz Coupe modeli.
Parastā modeļa (ne S2) dzinēju gamma stiepjas no divu litru četru cilindru agregāta līdz 2,8-litru V6 dzinējam. Zelta vidusceļu starp mazjaudīgajām četru cilindru versijām un daudz patērējošajiem V6 ir 2,3-litru piecu cilindru dzinējs ar 133 zirgspēkiem. Tas uzrāda apmierinošus dinamiskos rādītājus, nepatērējot nesamērīgi daudz degvielas un priecējot ar piecu cilindru agregātiem raksturīgo skaņu. Tas arī ir daudz izturīgāks par kaprīzajiem V6 dzinējiem, kuriem raksturīgas eļļas noplūdes un plīsušas zobsiksnas.
Modelim pieejama gan priekšas, gan pilnpiedziņa (Quattro). Izvēloties piedziņu jāņem vērā, ka lielāks braukšanas prieks un drošība ziemā būs ar Quattro, tomēr jārēķinās ar dārgāku uzturēšanu.Priekšrocības: - laba salona skaņas izolācija - plašs un lēts detaļu piedāvājums - izturīgi piecu cilindru dzinēji Trūkumi: - neizturīga balstiekārta - grabošs bagāžas nodalījuma vāks - pārnesumkārba Ieteicamākais dzinējs: Tilpums/nosaukums: 2.3 E Jauda: 133 ZS Paātrinājums 0-100 km/h: 9.2 s Maksimālais ātrums: 206 km/h Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 8.3 l
BMW E36 Coupe (1992-1999) Vēl viens vācu autobūves šedevrs – BMW 3. sērija (E36). Tā tika izlaista piecos virsbūvju veidos, no kuriem mūs šoreiz vairāk interesē kupejas versija. Dzinēju gamma sniedzas no 1,6-litru līdz pat 2,8-litru agregātiem, tomēr budžetā līdz 3’000 eiro iekļaujas un vispiemērotākie sportiskas kupejas tēlam ir 318iS un 325i modeļi. Pirmais izceļas ar jaudas un patēriņa sabalansētību, tomēr īsts BMW sākas ar R6 jeb sešu cilindru agregātiem. Divu litru agregāts uzskatāms par neizdevušos – tā veiktspēja ir tāda pati kā četru cilindru 318iS, bet patēriņš līdzinās 325i/328i modeļiem. Tādējādi ieteicamākais ir 2,5-litru dzinējs ar 192 zirgspēkiem.
Modelis ieguvis lielu popularitāti Latvijā gan ar tā izcilo vadāmību, gan arī markas tēlu un auru. Pie šī jautājuma cilvēku viedokļi šķiras – ir tādi, kas dievina šo ražotāju un ir tādi, kas gluži pretēji ienīst bembjus un bembistus. Tomēr tas neietekmē pārējās modeļa labās īpašības – precīzo pārnesumkārbu, uzticamo bremžu sistēmu, kvalitatīvo salonu un konkurētspējīgo veiktspēju.
Vēl viena priekšrocība ir aizmugurējā piedziņa, ko viens otrs gan uzskatīs par trūkumu. Par priekšrocību tā uzskatāma, jo trasēs no aizmugurējās piedziņas apvienojumā ar cieto balstiekārtu un lielo jaudu iespējams gūt lielu baudu. Tomēr jauniem un nepieredzējušiem vadītājiem slapjā laikā un ziemā būtu īpaši jāuzmanās, jo pakaļējās piedziņas uzvedība nav tik viegli prognozējama un kontrolējama kā priekšējās vai pilnpiedziņas.Priekšrocības: - jaudas un degvielas patēriņa attiecība - vadāmība un bremzes - salona apdare un skaņas izolācija - detaļu pieejamība Trūkumi: - ražotāja tēls Latvijā - neizturīga balstiekārta - apkopes dārdzība R6 modeļiem Ieteicamākais dzinējs: Tilpums/nosaukums: 325i Jauda: 192 ZS Paātrinājums 0-100 km/h: 8.0 s Maksimālais ātrums: 233 km/h Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 8.8 l
Ford Probe (1993-1998) Lai arī Ford Eiropā visiem asociējas ar Vāciju, šis modelis izstrādāts ASV, pie kam tehnisko bāzi veido japānis – Mazda MX-6. Tādējādi Probe vismaz tehniski uzskatāma par Japānas, nevis ASV izstrādājumu. Galvenā modeļa priekšrocība nenoliedzami ir veiksmīgais dizains, kas uz ielas piesaista uzmanību, it īpaši sarkanās krāsas izpildījumā.
Jāuzteic arī plašais bagāžas nodalījums, tomēr to aizēno vairāki trūkumi. Pirmais no tiem ir neizturīgie un dārgie dzinēji – to vājā vieta ir kompensatori un dārgā zobsiksnas maiņa. Dzinējiem raksturīgs arī nesamērīgi augsts degvielas patēriņš un rūsējošas izplūdes sistēmas. Problēma ir arī virsbūves daļu retums, kā arī kopējais detaļu cenu līmenis, kas ir krietni augstāks nekā vācu ražojumiem.
Izvēlei pieejami vien divi dzinēji – divu litru un 2,5-litru V6. Mazākā dzinēja veiktspēja ir neapmierinoša un nedaudz mazākais degvielas patēriņš un zemākas apkopes izmaksas to neatsverPriekšrocības: - dizains - plašs bagāžas nodalījums - zemā cena Trūkumi: - neizturīgi dzinēji - degvielas patēriņš - detaļu dārdzība un nepieejamība Ieteicamākais dzinējs: Tilpums/nosaukums: 2.5i V6 Jauda: 163 ZS Paātrinājums 0-100 km/h: 8.0 s Maksimālais ātrums: 220 km/h Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 9.6 l .
Honda Civic EG/EJ (1991-1996) Lai arī Latvijā populārākie automobiļi nāk no Vācijas, Honda Civic, pateicoties lētajām apkopes izmaksām un izturībai, ir pamanījies iegūt plašu lietotāju loku. Tuvāk apskatīsim piektās jeb EG paaudzes modeli, kas divu durvju izpildījumā pieejams gan kā hečbeks, gan kā kupeja. Abām versijām raksturīga slikta salona skaņas izolācija un grabēšana, kas izskaidro arī spēkrata mazo svaru – pašmasa nepārsniedz tonnu. Mazajam svaram ir divas priekšrocības – vadāmība kā kartingam un neliels degvielas patēriņš.