Automašīna "Ņiva" VAZ-2121 savulaik bija viens no veiksmīgākajiem PSRS autobūves projektiem un tika eksportēta uz vairākām pasaules valstīm. Man pašam ir sanācis ar tādu pabraukt 5 gadus un varu teikt, ka auto ir interesants. Šajā rakstā varēsiet apskatīt dažas no neparastākajām "Ņivas" pārbūves versijām.
Interesantas pārbūves versijas automašīnai "Ņiva"17
Lada Niva iKRA
Eksportam paredzētās "Ņivas" tika apkarinātas ar spoileriem un aprīkotas ar komfortablākiem saloniem, salīdzinājumā ar tām, kuras palika PSRS/Krievijas iekšējā tirgū. Lada Niva iKRA (1993 - 1995) tika eksportēta uz Spāniju.
Lada Niva Special
Šī "Ņivas" versija tika ražota nelielās sērijās Eiropā (Čehijā, Prāgā) - firmā Autolada CZ. No Krievijas saņemtajām automašīnā tika nogriezti aizmugurējie spārni un pagarināta aizmugurējā daļa. Auto tika tirgoti ar oficiālo nosaukumu Lada Niva Special gan Čehijā, gan Slovākijā un bija pieejamas gan pasažieru, gan kravas versijas (ar 2 sēdvietām).
Lada 4×4 Niva Plein Soleil by Poch
Francijā ar automašīnu Lada importu nodarbojās kompānija Poch. Versija Plein Solei tika izgatavota 1980to gadu sākumā un tieši šī kompānija pirmā nosūtija "Ņivu" rallijreidā Parīze - Dakāra.
Deutsche Lada Niva California
Modelis "California", atšķīrās ar mazāk radikālām pārbūvēm: jumtā tika izvedota milzīga lūka. Neskatoties uz to, ka pārdošanā tas parādījās 1980to gadu sākumā, tas tika tirgots līdz par 2009. gadam. "Ņivas" tika sāktas ražot 1977. gadā un bija aprīkotas ar 1,6 litru motoru (80 zs), bet eksportam bija pieejamas arī 1,3 litru motoru versijas. Auto bija 4 pakāpju ātrumkārba un pilnpiedziņa.
Deutsche Lada Niva Cabrio
Vācu auto importētājs Deutshe Lada Automobil GmbH 1983. gada beigās radīja savu versiju kabrioletam uz Ņivas bāzes - Deutsche Lada Niva Cabrio. Tā kā automašīnai jumts bija noņemts, virsbūve tika pastiprināta ar cauruļu karkasu. Salonā tika uzstādīti sēdekļi ar sānu balstiem un regulējamiem galvas balstiem.
Lada 4×4 Niva «St-Tropez»
Ladas dīleris Francijā Lada Žan-Žak Pok tirgoja dažādas limitētas šī džipa versijas un viena no tām - St Tropez. (1984 - 1987), kura bija aprīkota ar diezgan savdabīga izskata spoileriem.
ВАЗ-2131 «Антэл»
Krievijas atbilde Teslai Model X, kura sērijveida ražošanā tā arī nenonāca VAZ-2131 Antel. 5 durvju Ņiva tika prezentēta 2001. gadā un bija aprīkota ar dzinēju uz skābekļa-ūdeņraža elementiem ar sārmu matricas membrānu. Šī iekārta efektīvi pārveidoja ķīmisko enerģiju elektriskajā bez izplūdes gāzēm un trokšņa. Skābeklis un ūdeņradis automobīlī glabājās speciālos augstspiediena balonos.
ВАЗ-2121 Auviga
80to gadu beigās un 90to sākumā Lietuvas firma Auviga izgatavoja kemperus uz Ņivas bāzes. Visinteresantākais šajā konstrukcijā bija tas, ka dzīvojama daļa bija kā atsevišķš modulis (ar savu riteņu asi), kas ar skrūvēm stiprinājās pie auto un bija noņemams un novietojams uz speciāliem balstiem. Tika izgatavoti tikai daži šādi eksemplāri un 1991. gadā pēc PSRS sabukuma projekts apsīka.
Бронто-212182 «Форс»
Firma "Bronto" nodarbojas ar specializētu auto izstrādi uz Ņivas bāzes, bet populārākais no novirzieniem ir bruņotu auto izveide. Šī auto stikli un buņojums spēj izturēt no Kalašņikova raidītas lodes 7.62 un 5.45 mm. Papildus tam auto ir aprīkots ar automatizētu ugunsdzēšanas sistēmu motora nodalījumā, ugunsdrošu degvielas tvertni, papildus akumutatoru un distanceti vadāmu pasažiera durvju slēdzeni.
Бронто-212183 «Ландоле»
Vēl viens interesants "Bronto" projekts: kabriolets ar drošības karkasu, ķenguru sitamo un stūras pastiprinātāju - Krievijas atbilde ASV Jeepam. Šādi auto tika izgatavoti 1998 - 2009 gados