Henry Surtees (1991-2009)5
14
0
Reizēm mums liekas, ka autosports šodien ir kļuvis pilnīgi drošs.
F-1 leģendas Airtona Sennas traģiskā nāve nu jau šķiet tālā pagātnē.
Patiešām – kopš 1994.gada Pirmajā formulā nav gājis bojā neviens
pilots. Drošības līmenis, pateicoties mūsdienīgām tehnoloģijām un
aktīvai atbildīgo personu rīcībai, ir pieaudzis dramatiski. Daudzi
sacīkšu negadījumi, kas vēl pirms 20 gadiem neizbēgami būtu letāli,
šodien beidzas tikai ar izbīli vai smadzeņu satricinājumu. Katram droši
vien ir gadījies redzēt televīzijā iespaidīgu avāriju, pēc kuras pilots
skurinādamies, taču neskarts izkāpj no automašīnas vraka. Taču
traģēdijas joprojām var notikt. Un notiek.
Aizvadītajā
nedēļas nogalē Formula 2 sacīkstēs gāja bojā tikai 18 gadus jauns britu
autobraucējs Henrijs Sērtiss (Henry Surtees). Viņa tēvs ir 1964.gada
F-1 pasaules čempions Džons Sērtiss (John Surtees) – arī izcils
motobraucējs, turklāt vienīgais, kas jelkad kļuvis par pasaules labāko
gan uz diviem, gan četriem riteņiem.
Džons Sērtiss cīnījās
laikos, kad autosports bija neskaitāmas reizes bīstamāks, un tomēr
palika sveiks un vesels. Viņa dēls Henrijs vēl sestdien izcīnīja trešo
vietu sacīkstēs, svinēdams pirmo nokļūšanu uz goda pjedestāla. Taču
svētdien kādam konkurentam Eurosport tiešraides skatītāju acu priekšā
nolūza ritenis, nekontrolēti aizlidoja trasē un trāpīja Henrijam pa
galvu. Ja ritenis būtu izvēlējies citu trajektoriju vai viss būtu
noticis dažas sekundes simtdaļas vēlāk, autosporta vēsturē paliktu vien
nenozīmīgs, parasts negadījums. Taču reizēm dzīve uzdod neatbildamus
jautājumus. Diez vai kāds spēs pateikt, kāpēc Henrijam bija jāmirst. Un
diez vai kāds jelkad spēs pastāstīt, kas un kā jādara, lai pilnīgi
izslēgtu iespēju svētdienas traģēdijai atkārtoties.
Pieminēsim
Henriju un atcerēsimies, ka autosportisti visā pasaulē joprojām riskē
ar savām dzīvībām – katru reizi, kad dodas trasē.