Šis būs stāsts par Eiropā izstrādātu kaujas lidmašīnu, kurai ir visas nepieciešamās īpašības, lai to varētu droši nosaukt par vienu no labākajām kaujas lidmašīnām pasaulē.
Eurofighter Typhoon – Galvenais Eiropas debesu sargs!16
Šī iznīcinātāja izstrādē piedalījās četras valstis, proti, Vācija, Itālija, Spānija un Anglija ar mērķi izveidot plaša profila kaujas lidmašīnu, kas spētu pārtvert un iznīcināt ienaidnieku kaujas lidmašīnas no drošas distances. Tas nozīmēja, ka lidmašīnai bija jāpiemīt BVR(beyond visual range) īpašībām un tas ir, ka Eurofighter jāvar iznīcināt lidmašīnas 37 un vairāk kilometru attālumā. Tāpat lidmašīnai bija jābūt spējīgai veikt spēcīgus gaisa triecienus pa sauszemes mērķiem.
Tā tad kas no tā visa iznāca? - Viens no labākajiem iznīcinātājiem pasaulē!
Šī iznīcinātāja izstrādei bija nepieciešami apmēram 15 gadi, proti, 1986.gada jūnijā tika parakstīts līgums starp četrām valstīm par jaunā iznīcinātāja izstrādi. Pirmie „īstie” prototipi testēšanai tika nodoti 1994.gadā, bet tikai 2001.gadā tika uzsākta šo lidmašīnu masveida ražošana.
Pašlaik Eurofighter Typhoon tiek izmantots sešu valstu gaisa spēkos, proti, sākotnējo četru valstu un papildus vēl Austrijas un Saudi Arābijas gaisa spēkos. Vācijai ir 143 lidmašīnas, Itālijai ir 96 lidmašīnas, Anglijai ir 160 lidmašīnas, Spānijai ir 73 lidmašīnas, Austrijai ir 15 lidmašīnas un Saudi Arābijai ir 72(pasūtītas) lidmašīnas.
Tātad par izmēriem. Eurofighter Typhoon ir 15.96 metrus garš, 10.96 metrus plats un 5.28 metrus augsts. Tas nozīmē, ka neapbruņots tas sver 10.99 tonnas, bet maksimāla masa, ar kādu tas var doties kaujā (pilnībā apbruņots), var sasniegt 23 tonnas.
Eurofighter Typhoon uz priekšu dzen divi Eurojet EJ200 reaktīvie dzinēji, kas ļauj lidmašīnai sasniegt maksimālo ātrumu 2 125 km/h. Un ar pilnu bāku plus vēl papildus 1000 litru degvielas tvertnēm lidmašīna var sasniegt mērķus 3790 km attālumā( tas ir ar 3 papildu degvielas tvertnēm). Lidmašīnai nesagādā problēmas lidot 15 km augstumā, bet vajadzības gadījumā tā var uz īsu laiku pacelties pat 19 km augstumā.
Tā kā Eurofighter Typhoon ir vienvietīgs, bija nepieciešams īpaši piedomāt pie tā, lai pilotam būtu pieejama visa nepieciešamā informācija un lidmašīnas vadīšana būtu vienkārša un ērta, tā teikt, lai pilotam nebūtu jākoncentrējas vairāk uz lidmašīnas stūrēšanu(savaldīšanu), nekā uz pašu kaujas lauku. Tāpēc pilota vajadzībām lidmašīnā ir integrētas daudzas sistēmas(FCS, HOTAS, MIDS, HUD, MHDD, HMSS), kopā veidojot sarežģītu sistēmu kopumu, kas lidošanu pilotam padara daudz vienkāršāku.
Tātad par izstrādi. Eurofighter izstrādē plaši tika izmantoti oglekļa šķiedru kompozītmateriāli, alumīnija-litijs, titāns un citi materiāli, kas visi kopā ļāva samazināt lidmašīnas svaru par 30%, kas tai ļauj lidot tālāk un ilgāk. Un tāpēc, ka lidmašīnas šasija lielā mērā ir taisīta no oglekļa šķiedrām, ienaidnieka radariem Eurofighter ir daudz grūtāk pamanāms.
Tiesa, Eurofighter nav lēts prieks, vienas vienības cena var sasniegt 125,5 miljonus eiro. Papildus tam viens lidojums(stundu ilgs) var izmaksāt 10 000-24 000 eiro. Šai cenā ietilpst sagatavošanās lidošanai, komplektācija(kādi ieroči un ekipējums tiks izmantots) un citi faktori. Bet skaidrs ir viens, Eurofighter nav lēts prieks.
Par bruņojumu, tas ir visnotaļ plašs, sākot no gaiss-gaiss tipa raķetēm un beidzot ar 900 kg bumbām. Tātad būtisku nozīmi gaisa patruļām dod Meteor BVRAAM raķetes, kas spēj iznīcināt gaisa mērķus pat 100 km attālumā. Tāpat Eirofighter ir bruņots ar tuvā darbības rādiusa (SRAAM) raķetēm, kas var iznīcināt gaisa mērķus no 250 metriem līdz 2 km attālumam.
Tai pat laikā Eirofighter rīcībā ir plašs klāsts ar gaiss-zeme ieročiem, sākot no lāzera un GPS vadāmajiem lādiņiem(bumbām) un beidzot ar „tāla” darbības rādiusa raķetēm, kas var sasniegt mērķus uz zemes 250 km attālumā.
Pašlaik Spānijas gaisa spēki ar šiem iznīcinātājiem sargā mūsu gaisa telpu no Ämari gaisa spēku bāzes Igaunijā. Spāņu iznīcinātāji patrulēs mūsu gaisa telpā līdz aprīlim. Tāpat patrulēšanas veic arī dāņu un kanādiešu lidmašīnas.