local-stats-pixel

Dzinēju Veidi.10

97 3

Divtaktu dzinēji.

Divtaktu dzinēju konstrukciju īpatnības

Divtaktu dzinēji pēc savas konstrukcijas ievērojami atšķiras no četrtaktu dzinējiem. Divtaktu dzinēja viss darbs gājiens(iesūkšana, kompresija, darba gājiens,un sadegšanas gāzu izgrūšana) notiek kloķa varpstas viena apgrieziena laikā.

Divtaktu dzinējiem nav vārsti un sadalīšanās mehānisma. Vārstu uzdevumu izpilda virzulis, kas savos dažādajos stāvokļos pārsedz cilindra spraugas.Gāzes maisījums tiek iesūkts nevis sadegšanas kamerā, bet dzinēja karterī, no kurienes maisījums,zem spiediena, ko rada virzulis,pa īpašām spraugām nokļūst cilindrā. Divtaktu dzinēju otra īpatnība ir vienkāršība lietošanā un kopšanā, tādēļ tas ir neapšaubāmi daudz vieglāk apgūstams nekā četrtaktu dzinējs. Divtaktu dzinēja trešā īpatnība ir tā griezes spēka lielāka vienmērība, salīdzinot ar četrtaktu dzinēju. Sī vienmerība sevišķi izpaužas pie maziem apgriezieniem, jo uz katru vārpstas apgriezienu iznāk viens darba gājiens.

Divtaktu dzinēja eļļošana

Divtaktu dzinēju eļļošana pavisam vienkārša: degvielai piejauc zināmu daudzumu motoreļļas. Eļļa, kas kopā ar degvielu nokļūst dzinēja karterī, nogulstas uz kartera sienām,uz gultņiem, uz cilindra un virzuļa sienām.

 

Četrtaktu dzinēji.

 

Par četrtaktu dzinēju to sauc tādēļ, ka tā darbība tiek sadalīta četrās daļās - četrās taktīs.

Tā darbība noris divos pilnos kloķvārpstas apgriezienos (720 grādi), jo darba gājiens noris tikai katra otrā kloķvārpstas apgriezienā. Dzinējs sastāv no cilindrakloķvārpstasvirzuļaklaņa (tas savieno kloķvārpstu ar virzuli) vārstiem (diviem vai četriem) un aizdedzes sveces, kas aizdedzina degmaisījumu.

Par degvielu tiek izmantos benzīns vai dīzeļdegviela.

1893. gadā Rūdolfs Dīzels patentē dīzeļa motoru.

Četrtaktu dzinējus uzstāda automašīnāmmotocikliem, un citiem pārvietošanās līdzekļiem un citām ierīcēm.

 

Četrtatktu dzinēju eļļošanas sistēmas
Eļļošana ar izšķaidīšanu- eļļošana notiek ar izšķaidīšanu. Spara rati izšķaida eļļu, kas ielieta karterī līdz zināmam līmenim. Pateicoties gaisa cirkulācijai karterī un klaņa straujai kustībai, eļļa tiek sašķaidīta sīkās daļiņās un pārvēršas eļļainā miglā, kas eļļo detaļas berzes virsmas. Eļļošana zem spiediena- eļļošana notiek zem spiediena, kad eļļu pa īpašiem kanāliem un caurulēm pievada berzes virsmām. Jauktā eļļošanas sistēma- eļļošana, kur daļa no berzes virsmām tiek eļļotas zem spiediena, bet daļa - ar izšķaidīšanu. So eļļošanu sistēmu izmanto motociklu dzinēju eļļošanā.

 Rotora dzinējs.

 

Rotora dzinējs, bieži saukts arī par Vankeļa tipa dzinēju. Šis ir netipisks iekšdedzes dzinēja veids, kurā nav ierasto virzuļu un cilindru, bet gan rotējošs trijstūris, kas kustību veic pa ovālu degkameru. 

Šāds dzinējs tiek izmantots Mazda RX-8. Šāds risinājums aizņem daudz mazāk vietas un ir arī vieglāks par ierastajiem iekšdedzes dzinējiem. Rotora tipa dzinēji rada arī mazāk vibrāciju, taču tie no ierastiem dzinējiem atpaliek degvielas ekonomijas un kaitīgo izmešu ziņā.

Rotora motoru 1957. gadā izgudroja Dr. Fēliks Vankelis.


 

Reklāma




97 3 10 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 10

0/2000

ir gan krietni vairāk.. bet tu te apskatīji tikai 3 iekšdedzes dzinēju veidus. un noformēt varēji jau labāk, citādi prosts CP.

3 0 atbildēt

Vienmer ir patikushi tadi raksti :)

2 0 atbildēt

Vankels rij daudzāk degvielu, bet tajā pašā laikā ir daudz vieglāks un jaudīgāks attiecībā pret litru. RX-8 1.3L motors attīsta 230 zirgus bez turbīnas. Protams, vankelim garšo arī eļļa, tāpēc arī kaitīgie izmeši ir vairāk. Un eļļas kvalitāte arī pamatā nosaka - cik ilgi motors dzīvos. Eļļa jāmaina ik pēc kādiem 5000-7000 km, kas nemaz nav tik traki - . Salīdzinoši tām pāšām turbo evolūcijām arī eļļu ieteicams mainīt ik pēc 5-10k km, atkarīgi no slodzes. Un gluži 30l uz 100 jau nerij, kādus 13l pa pilsētu... un tas 230 hp mašīnai ir normāli.

1 0 atbildēt

''Vārstu uzdevumu izpilda virzulis, kas savos dažādajos stāvokļos pārsedz cilindra spraugas.'' Ši īpasība novērojama pārsvarā krievu motociklos, visiem jaunajiem 2taktu dzinējiem virzulis nepilda šadu funkciju to dara membrāna (reedblock). Tas ir nesalīdzināmi efektīvaks ieplūdes veids.

0 0 atbildēt

2-taktu dīzeļdzinēji arī ir tāda tīri interesanta padarīšana 

0 0 atbildēt

Vismaz kkas izglītojošs :D

0 0 atbildēt

rototdzinejiem ir ari mazs resurs, ap 200 tukst. km

0 0 atbildēt
Eso avatarsEso

30 l/ 100 km??? labs joks..

0 0 atbildēt

liekas ka rotoru dzinēji ir viskrutākie. no 1.3 mierīgi var dabūt 200 zirgu. bet izrādās ka rotori ir pilmīga izgāšanās 30 l/100km + 1l eļas

0 1 atbildēt