Pēdējā laikā aizvien lielāku popularitāti iegūst sacensības, kuras dēvē par dragreisu (dragrace). 2008. gads bija pirmais gads, kad dragreiss ir atzīts par oficiālu Latvijas automobīļu federācijas (LAF) sporta veidu.
Dragreisa pamati - KAS IR DRAGREISS?
Dragreiss ir paātrinājuma sacensības starp divām automašīnām ar startu no vietas noteiktā distancē. Šīs distances pieņemtais standarts ir ceturtdaļjūdze (402.336 m) vai astotdaļjūdze (201.168 m). Sacensību starts parasti tiek dots ar elektronisku ierīci, kuru sauc par “egli”. Pēc starta līnijas šķērsošanas katrs dalībnieks aktivizē taimeri, kas tiek apturēts, kad attiecīgā automašīna šķērso finiša līniju. Starta – finiša laika hronometrāžas rādījums ir automašīnas E.T. (distancē pagājušais laiks), ar ko mēra rezultātus un kas bieži kalpo, lai sacensībās noteiktu handikapus.
Sacensībās piedalās gan parastas automašīnas, gan automobīļi, kuri tiek speciāli modificēti, lai uzlabotu to tehniskos parametrus. Visām automašīnām ar maksimālo ātrumu, kas pārsniedz 150 mph (241,4 km/h) obligāts ir izpletnis.
Drošības karkass obligāts automašīnās, kas nobrauc distanci 10,99 (*6,99) sekundēs vai ātrāk, un visām automašīnām, kā ātrums pārsniedz 135 mph (217,2 km/h).
Neskatoties uz to, ka šis sporta veids ir samērā jauns, šāda veida sacensības notiek visā pasaulē. To, ka tās ir ļoti populāras pierāda fakts, ka ASV vien darbojas vairāki desmiti dragreisa asociāciju. Tāds pats līmenis strauji tiek sasniegts arī daudzās Eiropas valstīs. Šādas sacensības notiek ļoti bieži. ASV mēneša laikā notiek desmitiem dažādu dragreisa sacensību dažādās pilsētās.
Iespējams, lielo popularitāti izskaidro arī tas, ka dragreisā nav sarežģītu noteikumu, tas ir viegli izprotams jebkuram. Šeit skatītājs neredzēs Formulas-1 straujo pagriezienu vai smilšainu kalnu šķēršļu. Dragreisā ir tikai 402 metrus gara taisna trase un divi dalībnieki uz starta.
Līdzīgi kā rallijā dragreisa dalībnieki Latvijā tiek dalīti klasēs pēc automobīļu motoru tilpumiem, lai saglabātu konkurētspēju starp dažādajiem braucamajiem. Taču atšķirībā no rallija, dragreisā pārbūves automašīnu motoriem netiek stingri reglamentētas. Tādējādi galvenā priekšrocība ir tam dalībniekam, kura auto ir vislabāk sagatavots.
KAS KURU UZVAR?
Dragreisera galvenais mērķis ir kļūt par absolūto uzvarētāju to sacensību kategorijā, kurā ir klasificēta viņa/viņas automašīna . Notiek divu automašīnu turnīra veida izslēgšanas sacensību sērijas. Automašīna, kura zaudē ātrumsacensībās, tiek izslēgta, bet uzvarējušie autovadītāji turpina sacensties nākamos sacensību raundos. Šīs ātrumsacensību sērijas turpinās, kamēr paliek viens uzvarējušais autovadītājs. Šo autovadītāju pasludina par attiecīgās kategorijas uzvarētāju.
Definīcijas:
Distances laiks, jeb ET (Elapsed Time) - laiks no brīža, kad sacensību dalībnieks šķērso starta līniju līdz laikam, kad dalībnieks sasniedz finiša līniju.
Reakcijas laiks, jeb RT (Reaction Time) – laiks no brīža, kad tiek dots starta signāls līdz brīdim, kad sacensību dalībnieks Šķērso starta līniju.
Gala ātrums, jeb Terminal Speed – automašīnas ātrums km/h, šķērsojot finiša līniju.
Pāragrs starts – starta līnijas šķērsošana pirms starta signāla. Pāragru startu nosaka sacensībugalvenais tiesnesis vai viņa pilnvarota persona – fakta tiesnesis, vai elektroniskā starta iekārta.
Starta iekārta, jeb „Egle” – elektroniska iekārta, kas fiksē dalībnieku nostāšanos uz starta līnijas, dod starta signālu un fiksē Distances laiku, Reakcijas laiku, Gala ātrumu, Pāragru startu un brauciena uzvarētāju.
Dragreiss2
27
2
Reklāma
Reklāma