Parasti ir pieņemts, ka lauksaimniecībā izmantojamajiem traktoriem ir četri riteņi un/vai kāpurķēdes, bet astoņi riteņi parasti asociējas ar meža tehniku vai pat ar militāro tehniku. Taču raizēm šāds dizains tiek izmantots ari lauksaimniecības tehnikai lai nodrošinātu izcilu pārgājību īpaši nepatīkamos laukos.
Big Roy – Kanādiešu neparastā dizaina traktors!9
Par šī traktora izstrādi mums ir jāpateicas Kanādiešu kompānijai Versatile kas tālajā 1977.gadā nolēma konstruēt kompānijas pastāvēšanas vēsturē lielāko traktoru. Un priekš Versatile tas bija visnotaļ ambiciozs projekts, jo pirms tam lielākie traktori ko šī kompānija bija konstruējusi nepārsniedza 300 z/s robežu.
Patiesībā ir divas teorijas, kas izskaidro kāpēc kompānija nolēma uzbūvēt šādu milzeni, proti, viena ir atvērt jaunu tirgus nišu pie lielajiem lauksaimniekiem, piemēram, Austrālijas un ASV fermeriem piegādājot traktorus kas spētu ar mazākiem tehnikas un cilvēku resursiem izdarīt vairāk. Otra teorija ir vērsta uz kompānijas ambīcijām uzbūvēt pasaulē lielāko traktoru, tiesa šo punktu viņiem tā ari neizdevās sasniegt, jo Big Bud izstrādātāji šeit viņus pārspēja.
Bet tik un tā Big Roy bija milzīgs, proti, 9.2 metrus garš , 3.35 metrus augsts un 3.6 metrus plats, tiesa neskatoties uz izmēriem tas bija relatīvi viegls un mobils. Attiecīgi tā svars sasniedz 27 tonnas, kas sākuma var likties daudz lauksaimniecības traktoram, bet tad ir jāatceras, ka šis traktors ir aprīkots ar 16 litru dīzeļa dzinēju, kura jauda sasniedz 600 z/s.
Lai spētu „piebarot” šo dzinēju Big Roy bija aprīkots ar 2080 litru degvielas bāku ar kuru pietiek praktiski vienai pilnai darba dienai. Bet nevajag satraukties jo takā Big Roy spēj pavilkt masīvus agregātus, tad beigās tas sanāk tīri ekonomisks.
Tāpat ir vērts pieminēt, ka Big Roy dzinējas bija novietots traktora aizmugures daļā, proti, aiz kabīnes, bet degvielas tvertne traktora priekšā.
Maksimālais ātrums ar ko šis traktors varēja pārvietoties pa ceļu bija tuvu 20 kilometriem stundā. Kas nozīmētu to, ka gadījumos kad šo traktoru būtu nepieciešams izmantot kādos attālākos laukos to būtu nepieciešams transportēt. Tāpat šis traktors bija aprīkots ar septiņu pārnesumu ātrumkārbu, proti, seši ātrumi uz priekšu un viens atpakaļ.
Tāpat ir vērts pieminēt, ka šim traktoram bija ļoti moderni aprīkota kabīne, sākot no drošības stiprinājumiem kas pasargātu traktoristu apgāšanās gadījumā un beidzot ar TV kamerām. Proti, Big Roy kabīne nenodrošināja pašu labāko pārskatāmību un atstāja lielas „aklās zonas” traktora priekšā un aizmugurē, tāpēc lai novērstu redzamības nepilnības tika izmantotas divas novērošanas kameras. Video tika attēlots 9 collu televizorā kas iemontēts traktora panelī(attēlā), katrā ziņā priekš 1977.gada šī bija ļoti moderna tehnoloģija.
Šis traktors masveida ražošanā nenonāca un kompānija uzbūvēja tikai vienu prototipu, kurš joprojām darbojās, bet lauksamniecības darbiem tas netiek izmantots. Proti, tas ir muzeja eksponāts „Manitoba Agricultural Museum” Kanādā, kuru tas saņēma kā dāvanu.
Nobeigumā ir jāatzīst, ka šis nav vienīgais šāda tipa lauksaimniecības traktors, mūsdienās ir pieejami vairāki šāda tipa traktori, piemēram, T860 (attēlā) kuru izstrādāja Vācijas kompānija „German Tractor Union”. Kā speciālu traktoru smagu kravu pārvadāšanai.