Šis būs mēģinājums ielūkoties šajā unikālajā auto, kurš, kā daudzi uzskata, ir īstākais M3, kas līdz šim ir bijis, pateicoties tieši savām tehniskajām un vadāmības īpašībām. Par standarta M3, EVO un citām E30 M3 versijām turpinājumā. Vai tiešām šis būs pēdējais E30 M3, kas bijis
Latvijā? Kā jau zināms, Latvijā nav neviena E30 M3, kuru būtu iespējams par tādu nosaukt, ja neskaita 320is, kurš tomēr arī nav īsts E30 M3. Ņemot vērā, ka E30 M3 paliek ar vien mazāk un to cenas aizvien turpina pieaugt, ikvienam īstenam BMW fanam, kurš spēj atļauties iztērēt apt. 7000 EUR un vairāk par otro auto, būtu nepieciešams aizdomāties vai nevajadzētu šo auto iegādāties, lai arī Latvijā atkal būtu kāds īsts E30 M3.
BMW E30 M3 parādījās tā iemesla dēļ, ka BMW AG nolēma ņemt nopietnu dalību FIA A grupas Touring car sacīkstēs, kur līdz tam sekmīgi izmantotais BMW M635csi, pamazām kļuva nekonkurētspējīgs.
Neskatoties uz to, ka M635csi ar savu atmosfērsiko R6 dzinēju uzvarēja 1983. gada ETCC (European Touring Car championship) asfalta sacensībās pa apli un jaudas ziņā pārspēja konkurentus – TVR, Jaguar V12, Volvo Turbo un citus, kļuva skaidrs, ka ir nepieciešams jauns auto, kas varētu konkurēt ar jaudīgajiem turbo automobiļiem. Pie tam, jaunie homologācijas noteikumi izslēdza jebkādu iespēju turpināt darbu pie M635csi.
Homologācija
Lai BMW M3 spētu piedalīties šāda veida sacīkstēs, tam bija jāatbilst FIA homologācijas prasībām un tās tika panāktas sekojošā veidā:
1) Gada laikā sērijveidā ir jāizlaiž vismaz 5000 šādu automobiļu.
2) Katram no šiem 5000 auto sērijveidā ir jāražo gan motora bloks, gan motora galva, kloķa vārpsta un degvielas ieplūdes sistēma.
3) Automobiļa balstiekārtai jāatbilst sērijveidā ražotajai ar nelieliem izņēmumiem; tika pieļauti platāki riteņi, bet ar nosacījumu, ka tie nelien ārpus sērijveida modeļa spārniem, bez spārnu modifikācijas.
4) Uzlabotas aerodinamiskās īpašības. Lai sacenstos ar tādiem auto kā Mercedes 190E 2.3 16V, Ford Cosworth XR4Ti, Lancia Delta Inegrale u.c., tika radīts ierobežota skaita sērijveida automobilis – BMW E30 M3, kas pēc izskata atgādināja parasto 3. sērijas BMW. Ar kodu E30 apzīmē 3. sērijas automobiļus, kurus ražoja no 1982. gada. Lai arī cik M3 atgādinātu parastu 3. sērijas BMW, tie ir divi pavisam dažādi auto. Tam ir 4 cilindru, atmosfēriskais dzinējs ar paaugstinātu jaudu (192-238 Zs), zemāka un stingrāka piekare, kas ir bāzēta uz 5. sērijas BMW modeļa, virsbūve ar platākiem spārniem u.c. tehniskie risinājumi, kas, izstrādājot šo modeli, ir aizgūti no BMW M1 sacīkšu auto un piedalīšanās F1 sacīkstēs.
BMW komandas braucēji tiešām bija pārsteigti pārsēžoties no salīdzinoši lielā M635csi uz E30 M3. Tie nespēja saprast, kā auto ar 4 cilindru dzinēju un mazāku jaudu, spēj būt ātrāks. M3 bija ne tikai ātrāks, bet arī labāk vadāms.
BMW M3 dzinējs BMW S14 dzinējs. Cik auto ražotāji var
lepoties ar tādu jaudu no 2.3 L dzinēju
pirms 15 gadiem? M3 motors, kura kods ir S14, būtībā ir tiešais pēctecis F1 sacīkšu auto dzinējam (kods M10 F-1), kas tika izstrādās paralēli ar BMW M635csi motoru. Tika izstrādāts izturīgāks motora bloks, kalta kloķvārpsta, četru vārstu uz cilindru sistēma ar speciāli stiprinātām detaļām un liets alumīnija karteris ar eļļas brīvās plūsmas ierobežotājsienām perfektai motora eļļošanai. Vieglais 4-cilindru motora bloks tika izveidots, ņemot par pamatu 2/3 no 3500cm3 motora, kas virzīja uz priekšu slaveno BMW M1. Sporta vajadzībām bija apsvērta iespēja ražot 6 cilindru motoru ar turbīnu, taču, apsverot svara sadali starp asīm un citu vadāmības elementu attiecību pret motora tīro jaudu, tika nolemts palikt pie 4-cilindru 2302 cm3 atmosfēriskā motora. BMW apgalvoja, ka šāds motors brīvi var noturēt slodzi pat pāri 10000 apgriezieniem minūtē. Tādējādi sērijveida ierobežojumu līdz 7250 apgr./min motoram izturēt bija tīrais nieks.
Sandarta BMW ///M3
Jauda: 192 zs
0-100 km/h: 7,0 s
Max ātrums: 228 km/h
Kopā izlaisti: 15180 Standarta M3 ///M3 ražošana tika uzsākta 1985. gadā un pēdējos homologācijas nosacījumus sasniedza 1987. gada 3. janvārī, kad tika izlaisti 5000 sērijveida eksemplāri.
Ražošana turpinājās līdz 1991. gada jūlijam, kad sākās BMW pārformēšanās uz jaunāku dizainu 3. sērijas automobiļiem.
M3 ir kupeja, kuras izskatam par pamatu ir ņemts BMW 3. sērijas E30 standarta divdurvju automobilis. Sava sportiskuma ieguvē tika pārveidotas daudzas detaļas. Var teikt, ka nav dzīvas vietas no standarta BMW E30.
Izmaiņas virsbūvē:
1) Tika nomainītas 20 virsbūves detaļas, lai varētu nostiprināt lielākus riteņus un uzlabotu aerodinamiku. Tāpēc ir ievērojami paplašināti spārni, kuru elegantā kantīte, kas savieno spārna augšējo un apakšējo daļu, tika uzmodelēta pārejai uz platākiem izmēriem. Iespējams, šī ideja tika aizgūta tieši no Audi Quattro, jo pēc tāda paša principa tika modelēti to spārni jau 1982. gadā, kad tika uzsākta to sērijveida ražošana.
2) Par 1,6” paaugstināts aizmugurējais bagāžnieka vāks kombinācijā ar spoileri, lai palielinātu aizmugurējo automobiļa piespiedējspēku.
3) Savādāka aizmugurējā loga konstrukcija. Ņemot gaisa mērījumu datus, tas tika pārstrādāts un kļuva slīpāks.
4) Savādāks priekšējais un aizmugurējais buferis labākām aerodinamiskajām īpašībām.
Ieskatoties M3, tas izskatās ne gluži kā parastais E30 3. sērijas BMW. Vienīgā kopējā iezīme – BMW emblēmas un ārējais veidols.
Citas M3 versijas
Līdz ar startiem un panākumiem ETCC, tika radītas citas M3 versijas. Uzlabojot standarta M3, tika izlaistas uzlabotas versijas, kurām uzlaboja salona apdari un tehniskos rādītājus. No t.s. standarta M3 tika izlaistas vēl šādas versijas:
EVO II
EVO III (Sport EVO)
Cabrio
Cecotto
Ravaglia
Europa Meister Celebration
ASV versija
EVO II
Jauda: 220 zs
0-100km/h: 6,7s
Max. ātrums: 244km/h
Kopā izlaisti: 501
1988. gadā tika piedāvāta uzlabota M3 versija – EVO II. No 1988. gada marta līdz tā paša gada maijam tika izlaisti 501 šādi automobiļi ar sekojošām modifikācijām: M3 EVO II Pārveidota sadalītājvarpsta un virzuļi, jauninājumi gaisa ieplūdē, paaugstināta kompresijas pakāpe no 10,5:1, līdz 11,0:1, palielināta motora jauda par 10% (no 200 bhp līdz 220 bhp), palielināts griezes moments par 6% līdz 244 Nm, atvieglināts spararats, izmainīta diferenciāļa attiecība (no 3,25:1 uz 3,15:1), atvieglināts bagāžnieka vāks, atvieglināti buferu stiprinājumi, atvieglināti aizmugurējie sānu logi un aizmugurējais stikls, krāsains vārstu vāks un ieplūdes kolektors, dziļāks priekšējais buferis ar lielāku uzvirzījumu apakšējā daļā, papildus aizmugurējais spoileris (piestiprināts pie bagāžnieka vāka zem lielā spoilera), lielāki riteņi (7.5Jx16 225/45 ZR aivietojot vecos 7Jx15 205/55 VR), piedāvāts trīs jaunās krāsās Zila (Macao Blue), Sudraba (Nogaro Silver), Sarkana (Misano Red), piedāvāta jauna iekšējā apdare – RECARO ādas salons.
EVO III
Jauda: 238 zs
0-100 km/h: 6,5s
Max ātrums: 248 km/h
Kopā izlaisti: 600 M3 EVO III 1990. gadā BMW parādīja savu pēdējo M3 versiju – EVOIII, jeb Sport Evolution. Saskaņā ar homologācijas noteikumu izmaiņām, tika palielināts motora darba tilpums līdz 2467 cm3, nepārsniedzot pieļaujamos 2500cm3. Šo modeli gatavoja konkurencei Vācijas (DTM) un Itālijas asfalta sacensībām pa apli. Lai iegūtu FIA 500 automašīnu homologāciju A klasei, tika izlaistas 600 šādas automašīnas.
Atšķirības no standarta M3: nātrija sakausējumu izplūdes vārsti labākai dzesēšanai, lielāki ieplūdes vārsti, uzlabota virzuļu eļļošana, uzlabota sadales vārpsta, zem priekšējā spoilera 4 pozīcijās regulējams nags, aizmugurējā spoilerim piestiprināts 4 pozīcijās regulējams papildus nags, pazemināta balstiekārtas priekšējā daļa par 10mm, atvieglināts bagāžnieka vāks, izņemts salona apgaismojums, palielinātas priekšējo riteņu arkas, izņemti miglas lukturi un izveidotas lūkas eļļas radiatora dzesēšanai, uzlabota priekšējo ratu bremzēšana, no ātruma atkarīgs stūres pastiprinātājs, sarkani svečvadu uzgali, sēdekļi ar BMW Motorsport krāsu apdari un speciālām lūkām priekš sporta jostām, sarkanas drošības jostas, M-Technic stūre, ar zamšādu apvilkts ātrumu pārslēgs un rokas bremžu rokturis, pārejošs logu tonējums, M3 logo uz sliekšņiem, apgaismots ātrumpārslēgs, M-Technic kreisās kājas paliktnis. Krāsas: melns ar sarkanām svītrām uz buferiem vai sarkans ar melnām svītrām uz buferiem.
Neskatoties uz šīm sportiskajām modifikācijām, EVO III saglabāja tādas ekstras kā gaisa kondicionētāju, elektriskos logus, priekšējo lampu tīrītājus u.c.
Cabrio M3 Cabrio No 1988. gada maija līdz 1991. gada jūlijam tika ražoti arī kabrioleti. Kopā izlaisti 786 kabrioleti. Tehniskie parametri atbilst standarta modifkācijai, un tikai viens modelis ir izlaists ar EVO II modifikācijām. Galvenā atšķirība bija tā, ka bagažnnieka vāks nāk tāds pats, kā parastajiem 3. sērijas BMW E30 – bez specifiskā paaugstinājuma un spoilera.
Cecotto Cecotto versija Izlaists par godu BMW komandas pilota Cecotto uzstādītajam trases rekordam. No 1989. gada aprīļa līdz jūlijam, izlaisti 480 automobiļi. Izmaiņas: palielināta jauda līdz 215 zs, vārstu vāks auto krāsā, ādas salons ar BMW Motorsport strīpām, plāksnīte ar Cecotto parakstu un atvieglināts bagāžnieka vāks.
Ravaglia Ravaglia versija Izlaists par godu BMW komandas pilotam Ravaglia. Viņš kļuva par pasaules čempionu (WTCC). Laika posmā no 1989. gada aprīļa līdz jūlijam izlaisti tikai 25 automobiļi. Pazīmes: jauda 215 zs, tikai sarkanā (Misano red) un pelēkā (Nogaro Silver) krāsā, vārstu vāks auto krāsā, ādas salons ar BMW Motorsport strīpām, plāksnīte ar Ravaglia parakstu un atvieglināts bagāžnieka vāks.
Europa Meister Celebration
Par godu čempiona titulam ETCC, izlaistas 150 automašīnas ar jaudu 195 zs, bez īpašām atšķirības iezīmēm.
Amerikas versija
Saskaņā ar to, ka ASV likumdošana nostādīja daudz striktākus dabas aizsardzības noteikumus izplūdes gāzu jomā, ///M3 ASV versijas tika ražotas un eksportētas mazliet deforsētas. Visām mašīnām nāca katalizators, un tās attīstīja 195 bhp lielu jaudu. Galvenā iezīme ir tā, ka visi uz ASV eksportētie M3, ir ar pagarinātiem buferiem. Dažās bildēs ir redzami BMW ar uz priekšu papildus izvirzītiem buferiem – tie ir amerikāņi. Tāda pati iezīme ir saglabājusies arī uz BMW M3 E30 mašīnas.
Kopā izlaistas 5000 ASV M3 versijas.