Par šo tēmu daudz runāts, visiem it kā viss skaidrs, un tomēr gribas atgādināt ar ko tad atšķiras populārākie līzinga veidi un kas tas līzings vispār ir.
Auto līzings pamatā iedalās finanšu līzingā un operatīvajā līzingā.
Finanšu līzings ir vispopulārākais un manā skatījumā arī vispiemērotākais fiziskai personai. Aizdevēji ir daudz un dažādi un tomēr ja vien iespējams, tad iesaku izvēlēties populārāko banku piedāvājumus. Tam par iemeslu ir tas, ka populārākās bankas uz šo brīdi piedāvā gada kopējās procentu likmes zem 5 % un dažkārt pat 0.99%, kas faktiski nozīmē ārkārtīgi mazu pārmaksu par aizņēmumu. Rumbulas kantoru piedāvājums savukārt piever acis uz oficiālu ienākumu trūkumu, toties gribēs procentos krietni virs 5% gadā, kas dzīvē nozīmē, ka ilgāka atmaksas termiņa gadījumā, var nākties procentos pārmaksāt summu, kas būs pus auto vērtībā. Šeit vismaz darbojas princips, maksā godīgi nodokļus un varēsi dabūt bankā lētu kredītu.
Ņemot līzingu būtu jāizvērtē auto iegādes summa, ikmēneša maksājums, mašīnas degvielas patēriņš un uzturēšanas izdevumi. Piemēram auto iegādes summa ir 5000 eur. Jārēķinās ar pirmo iemaksu vismaz 10% apmērā, un līguma atlīdzību, kas vairumā gadījumu nebūs mazāka par 200 eur vai 2 % no auto vērtības. Pieņemsim, ka ņemam līzingu uz 4.gadiem, tad maksājuma summa svārstīsies ap 100 eur mēnesī. Liekas nav daudz, un tomēr braukt arī gribēsies, tad degvielā pat pie neliela ikmēneša nobraukuma būtu jārēķina vēl vismaz 100 eur. Tad vēl mašīnas lūzt, pieņemsim, ka remonti un eļļas maiņas gadā maksās 300 eur, un skarīgas riepas vēl tikpat. Līdz ar to kopējie faktiskie izdevumi par auto šādā cenu kategorijā būs ap 250 eur mēnesī. Ja nevari pavilkt kādu no manis pieminētajiem cipariem, tad turpini braukt ar sabiedrisko transportu J
Jebkurā gadījumā ir jāsaprot, ka nevajadzētu ņemt līzingu ilgāku par 5.gadiem un ir jāspēj iemaksāt 10% no mašīnas vērtības. Ja nesanāk iekļauties šajos parametros, iesaku skatīties lētāku auto, jo citādi visdrīzāk paņemsi auto savu maksimālo finansu iespēju robežās, un ja finanses sašķobīsies, tad būs ļoti grūti maksāt līzingu, un ļoti grūti pārdot mašīnu nepaliekot parādā kredītiestādei. Automašīnu tirgus cenas parasti krītas, un jo jaunāks auto, jo straujāks būs kritums un līzinga maksājumam ir jāspēj šis kritums kompensēt. Piemēram esi paņēmis Jaunu VW Golf par 20 000 eur uz 7.gadiem finanšu līzingā, bez pirmās iemaksas. Pirmajā mirklī viss super, maksājums apmēram 300 eur. Pēc gada finanšu vairs nav, esi godīgi nomaksājis bankai 3600 eur ar procentiem, parāds par mašīnu bankai 17000 eur, bet mašīnas tirgus vērtība pēc gada ap 15000 eur. Ja izdodas pārdot par 15000 eur, tad paliec bankai parādā vēl 2000 eur. Savukārt ja ir bijusi pirmā iemaksa 2000 eur apmērā, un līzinga termiņš būs piemēram 4 gadi, tad visdrīzāk vēl paliks pāri nauda kārtīgām svinībām un ceļojumam . Izvēle paliek paša ziņā, cik iemaksāt un uz cik ilgu termiņu ņemt līzingu, skaidrs ir viens, jo īsāku termiņu un mazāku summu būsi parādā, jo lētāk tas izmaksās un vēl jo ātrāk auto kļūs par tavu īpašumu ar ko brīvi rīkoties.
Ir vēl tāda lieta, kā operatīvais līzings un pilna servisa līzings. Šie līzinga paveidi vairāk der juridiskām personām, jaunu auto iegādei uz trīs četriem gadiem, maksājot maksimāli mazu summu par līzingu un pēc tam auto atdodot atpakaļ dīlerim un ņemot nākamos jaunos auto, visu laiku uzturot sev jaunu autoparku par minimālām izmaksām. Kāpēc vairāk juridiskām personām? Tāpēc, ka operatīvais līzings pēc būtības ir automašīnas ilgtermiņa noma un paredz izmaksāt tikai daļu no mašīnas vērtības līzinga perioda laikā. No vienas puses super, tev ir jauns auto un mazs maksājums, no otras puses, ja finanses sašķobās, un auto nākas pārdot pirms līzinga termiņa beigām, tad visdrīzāk paliksi vēl parādā kredītiestādei. Juridisko personu parāds bankai tomēr skar mazāk, kā fizisko personu. Vēl viens aspekts, ko neviens negrib saprast – automašīna operatīvajā līzingā nav tavs īpašums ne teorētiski , ne praktiski. Tu īrē auto no dīlera, bet maksā bankai, un jāatdot auto dīlerim būs ļoti labā stāvoklī. Tas nozīmē, kā fiziska persona tu esi paņēmis bankas un dīlera akcijas auto par 99 eur mēnesī uz piemēram 7 gadiem. Bet neaizdomājies, ka faktiski šāds maksājums ir iespējams ja tev ļauj nobraukt bez maz 5000 km gadā, un pēc septiņiem gadiem dīleris šo auto ir bez maz gatavs atpirkt par puscenu no jauna auto vērtības. Ko tas nozīmē pircējam? Pēc 7 līzinga gadiem, par to naudu tu šo auto sev visdrīzāk negribēsi pirkt, jo pārējie šādi auto tirgū būs krietni lētāki, un pats auto gan jau arī būs apnicis. Ja septiņu gadu laikā izmainās apstākļi un tu nobrauc vairāk km, tad nāksies samaksāt kārtīgu sodu dīlerim, jo ja sākumā 10 centi par pārbraukto kilometru neliekas daudz, tad nobraucot 30 000 km vairāk kā paredzēts, sods jau būs 3000 eur. Šo 7 gadu laikā automašīnu izdosies apskrāpēt, gan jau salūzīs kaut, kas netraucē lietot auto. Atdodot auto dīlerim, vajadzēs samaksāt par nestrādājošo beņķu apsildi, par salauzto sēdekļa kloķīti utt. un tici man, tas viss nebūs lēti. Rezultātā var nākties piemaksāt dīlerim pamatīgu naudas summu, lai izbeigtu visas savas līzinga saistības. Atkal atgriežamies pie tā, ka fiziskai personai labāk finanšu līzings, jo tad pat ja tas ir bijis 7 gadu līzings, bez pirmās iemaksas, beigās tas tomēr kļūst par tavu īpašumu, un ir pilnīgi vienalga kādā stāvoklī tas ir, un vai tas vispār brauc.
Un tad vēl ir super zvērs pilna servisa līzings. Tas pats operatīvais līzings, par 99% domāts uzņēmumiem. Līzinga maksā ir iekļauti visi maksājumi, octa, kasko, riepas, apkopes, csdd utt. Un katru mēnesi tu maksā noteiktu summu un brauc ar auto, taču par visu pārējo un visiem pārējiem izdevumiem parūpējas līzinga kompānija un galva nesāp neparko, tik brauc un maksā. Kompānijām super izdevīgi plānot budžetu mašīnu izdevumiem. Piemēram zini ka maksāsi 3000 eur mēnesī plus degviela par 10 mašīnām un vari ar to rēķināties, nevis piemēram maksā 2000 eur mēnesī, bet laiku pa laikam izpeld riepu izdevumi u.c. remonti kurus nevarēji paredzēt, un tad domā kuram šomēnes algu neizmaksāt.
Protams katram savs, par gaumi un dzīves stilu nestrīdas.
Tas viss.