Šī ir visietilpīgākā kravas lidmašīna pasaulē, lai gan kravnesības ziņā tā nav pati spēcīgākā, tā ir spējīga pārvest lielākas kravas izmēru ziņā, proti, Airbus lidmašīnu spārni- nav problēmu, fizelāžas daļas arī nē.
Airbus Beluga - lidmašīnu pasaules valis14
Airbus Beluga jeb A300-600ST veic savus pienākumus jau vairāk kā 20.gadus, pirmo lidojumu Beluga veica 1994.gadā un kopš tā laika ir nozīmīgs palīgs lielo kravu pārvadāšanā. Mūsdienās šī lidmašīna vidēji veic 60 lidojumus nedēļā. Galvenokārt pārvadājot detaļas priekš Airbus lidmašīnām.
Šī lidmašīna tika izveidota uz A300- 600 bāzes, modificējot to lielu kravu pārvadāšanai, proti, virsējā fizelāžas daļa tika izmanīta, uzstādot paplašinājumu (kurš ir arī iemesls kāpēc šī lidmašīna dabūjusi iesauku valis), un pazeminot lidmašīnas priekšgalu. Tādā veidā panākot to, ka kravas lidmašīnā ir iespējams iekraut un izkraut no priekšgala.
Neskatoties uz to, ka šī lidmašīna ir spējīga pārvest „tikai” 47 tonnu smagas kravas, tai ir būtiska priekšrocība, proti, milzīgais kravas nodalījums ar tilpumu vairāk kā 1 410 m^3, kas ir izcili piemērots lai pārvestu izmēru ziņā lielas, bet relatīvi vieglas kravas.
Šai lidmašīnai ir relatīvi neliels darbības rādiuss, bet tas netraucē pilnībā piekrautai lidmašīnai nolidot 2779 km. Maksimālais pacelšanās svars ir 155 tonnas, no kurām 47 tonnas var būt krava. Un šo kravu var pārvest ar maksimālo ātrumu 780 km/h.
Ja runājam par lidmašīnas izmēriem, tad tie ir visai iespaidīgi, proti, lidmašīnas garums ir 56.15 metri, spārnu izpletums 44.84 metri un augstums 17.24 metri.
Kopā Airbus ir uzbūvējis piecas šādas lidmašīnas, kas domātas kravu pārvadājumiem starp uzņēmuma filiālēm. Šis lidmašīnas ir plānots izmanot līdz 2025. gadam (kad tiks aizsūtīta pensijā pēdēja lidmašīna), bet jau no 2019.gada tās sāks pamazām aizstāt ar jauno Beluga XL, kas balstīsies uz A330 bāzes.
Jaunā lidmašīna pēc inženieru plāniem spēs pārvest smagākas kravas, nosēsties uz īsākiem skrejceļiem. Un būs spējīga doties līdz pat 120 lidojumos nedēļā, kas ir divreiz vairāk kā Beluga.
Attēlā redzams, kā lidmašīnā tiek iekrauti lidmašīnas spārni, šādu kravu ar parastu kravas lidmašīnu nebūtu iespējams pārvest dēļ to izmēriem.
Attēlā redzams, kā pārvešanai tiek iekrauta lidmašīnas fizelāžas daļa, šādas kravas veido 90% no pārvestajām kravām, tas ir saistīts ar to, ka visas lidmašīnu daļas netiek taisītas vienviet, bet gan dažādās vietās. Un šīs lidmašīnas ir labākais veids, kā tās ātri nogādāt salikšanas vietā.