Želejas degviela1
6
0
Nudien, dīvaināku komandu raķešu degvielas izstrādei nav nācies redzēt.
Tajā darbojas inženieri, kas ir visai saprotami, un pārtikas
zinātnieki. Viņu mērķis ir radīt apelsīnu želejas konsistences raķešu
degvielu, tādejādi uzlabojot gan raķešu drošību, gan veiktspēju.
"Šis
ir multidisciplinārs projekts," pastāstīja profesors Stefans Haisters
no Purdue universitātes. Projektā ir iesaistītas divas komandas. Darbu
finansē ASV armijas izpētes birojs.
Gēli ir drošāki kā šķidrumi.
Tiem nav raksturīga noplūde. Izmantojot gēlu kā raķešu degvielu, būtu
iespējams daudz efektīvāk kontrolēt lidaparātu, nekā izmantojot cieto
degvielu.
"Jūs varat ieslēgt un izslēgt dzinēju, lidot lēnāk vai
ātrāk," piebilda profesors. "Jūsu rokās ir lielākas kontroles iespējas,
kas nozīmē plašāku sniedzamības apgabalu militārajām raķetēm.
Želejveida degviela ir efektīvāka par cieto arī jaudas ziņā."
Gēlveida degvielu lieliski varētu izmantot pavadoņu pozicionēšanā un NASA projektos.
Projektā
iesaistīti zinātnieki no Purdue universitātes, Aijovas štata
universitātes un Masačūsetas universitātes. Komandā darbojas inženieri,
aeronautikas un astronautikas speciālisti, pārtikas zinātnieki un
bioinženieri.
Projekta asociētais vadītājs, profesors Pauls Sojka
filmē želejveida degvielas uzvedību. Gēla strūklas veidojas degvielas
padeves procesā. "Šīs strūklas kustās, tām ir raksturīgas pulsācijas,
kuras, kā mēs uzskatam, rada specifiskā aerosola struktūra un pilienu
veidošanās. Gēla viskozitāte mainās atkarībā no tā, cik ātri tas
plūst," pastāstīja profesors.
Kā atzina asociētais profesors
pārtikas zinātnēs, Karloss Korvalāns, šis eksperiments ir pārtikas
zinātnieku un inženieru spēka un zināšanu pārbaudes akmens. "Želejas ir
daudz sarežģītākas nekā šķidrumi un cietas vielas," viņš skaidroja.
"Šķidrumiem raksturīga viskozitāte, bet cietām vielām - elastība.
Gēliem ir raksturīgas gan vienas, gan otras īpašības." Pārtikas
zinātnieku uzdevums ir izpētīt šo viskoelastību un radīt
datorsimulācijas, kas atainotu gēlu uzvedību.
Tiek plānots, ka
nākotnes raķetēs būs nepieciešama masīva degvielas padeve, līdz pat
vairākiem tūkstošiem kilogramu sekundē. Tādēļ ir jānoskaidro kā
želejveida degviela sadalās pilienos, kad to izsmidzina degšanas
kamerās.
Degvielai ir jābūt hipergoliskai, kas nozīmē to, ka tā
aizdegas spontāni, saskaroties ar oksidētāju. Kad degvielas un
oksidētāja strūklas sajaucas, izveidojas pilieni, kas aizdegas.
"Abām
plūsmām ir raksturīga nestabilitāte. Svārstības var izmainīt dzinēju
darbību," piebilda Sojka. Viņš pēta kā reaģē degviela un oksidētājs,
kad tie veido dažādas konsistences un formas strūklas.
Degvielas
uzvedība tiek filmēta ļoti ātrā režīmā - aptuveni 10 000 kadri sekundē,
kas ir aptuveni 300 reizes ātrāk kā parastais video signāls.
Degvielas
un oksidētāja saskarsmes brīdī rodas "sadursmes viļņi". "Mēs cenšamies
izprast kā rodas šie viļņi, lai varētu kontrolēt šo procesu un novērst
sadegšanas procesa nestabilitāti," teica Haisters.
Viens no
projekta mērķiem ir radīt nelielus, viendabīgus pilienus, kādi ir
nepieciešami raķešu dzinējos. "Degšanas kamerā jūs vēlaties kontrolēt
pilienu izmēru un pašu degšanu. Jūs vēlaties iegūt vienmērīgu
sadegšanu, tādēļ jums ir jāspēj kontrolēt pilienu lielums un
viendabīgums," pastāstīja profesors Osvaldo Kampanella.
"Tā ir kā
apelsīnu želeja bez miziņām," piebilda Haisters. "Mēs radīsim šādu
želeju, spiedīsim to cauri caurumiem, pētīsim kā tā plūst un cik lieli
pilieni veidojas." Sākumā tiks izmantoti uz ūdens bāzes veidoti gēli,
kuri imitēs reālās degvielas īpašības. "Visbeidzot mēs veiksim
eksperimentus ar reālu želejveida degvielu. Tas ir bīstami, tādēļ tā
tiks izmantota niecīgos daudzumos, stingri kontrolējot eksperimentu
gaitu," teica Haisters.