Uzņēmums «Latvijas dzelzceļš» (LDz) turpina dzelzceļa avārijas seku likvidēšanu Ventspilī, lai pēc iespējas īsākā laikā varētu atjaunot pilnvērtīgu transporta kustību un mazinātu kaitējumu videi.
Kā aģentūru LETA informēja LDz preses sekretāre Biruta Sakse, šobrīd intensīvi notiek sliežu ceļu infrastruktūras atjaunošana stacijā «Ventspils 2», kur vakar avarēja kravas vilciens un aizdegās deviņas cisternas ar degvielu.
LDz vides uzraudzības dienests ir veicis pirmo vides piesārņojuma novērtējumu un secinājis, ka būtisks kaitējums apkārtējai videi neesot nodarīts, jo benzīns no trim cisternām, kas avārijas laikā apgāzās un aizdegās, esot pilnībā sadedzis. Apkārtējās vides piesārņojuma uzraudzīšana turpināsies sadarbībā ar Valsts vides dienestu.
Aizvadītajā naktī ir pabeigta degvielas atsūknēšana no sadegušās lokomotīves un pārsūknēta naftas produktu krava no astoņām apdegušajām cisternām, sadegusī lokomotīve ir demontēta un nocelta no sliedēm. No sliežu ceļiem un to apkārtnes tiek aizvāktas arī avarējušās cisternas.
Pēc Sakses teiktā, pašlaik maksimāla uzmanība tiek veltīta divu visvairāk cietušo sliežu ceļu remontam - sadegušo gulšņu un deformēto sliežu nomaiņai 120 metrus garā posmā katrā no sliežu ceļiem.
Darbi noritot raiti, tāpēc LDz ir pārliecināts, ka šovakar noteikti kursēs pasažieru vilciens starp Rīgu un Ventspili, kura maršruts pēc avārijas tika saīsināts līdz Tukumam, bet līdz Ventspilij pasažieri tika vesti ar autobusiem. Dzelzceļa kustības atjaunošanai pilnā apmērā būšot nepieciešamas divas līdz trīs dienas, jo vairāk vai mazāk ugunsgrēkā cietuši visi pieci stacijā esošie sliežu ceļi. Notikumu vietā diennakts režīmā strādā vairāk nekā 50 LDz sliežu ceļu darbinieki.
Sakse joprojām nevarēja minēt jebkādas aplēses, cik lieli uzņēmumam avārijā varētu būt nodarīti zaudējumi. Tāpat joprojām neesot apzināts, kam piederēja ugunsgrēkā sadegusī degviela. Rīt plkst.10 LDz notikšot operatīvā sanāksme, kurā tiks analizēts negadījums un lemts par turpmāko rīcību.
Sakse pastāstīja, ka Eiropas Savienības direktīvas prasa uzņēmumiem, kas veic šāda tipa pārvadājumus, veikt apdrošināšanu vai tai līdzvērtīgus pasākumus. LDz meitas uzņēmumam «LDz Cargo» ir trīs miljonu latu depozīts «Swedbank», un no šīs naudas būs iespējams segt dažādus izdevumus, kas saistīti ar negadījumu.
Kā ziņots, negadījums notika 20.decembra rītā, kad kravas vilciens, braucot no Jelgavas uz Ventspili, stacijā «Ventspils 2», iespējams, šķērsoja pārmijas pie sarkanā luksofora signāla, ietriecoties stāvošā vilciena sastāvā. Ienākot stacijā, vilciens vēl strauji bremzējis, tomēr sadursmi novērst nav izdevies, bet pēc tam izcēlās ugunsgrēks.
Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Vītoliņš pastāstīja, ka sadursme notika, kad stacijā «Ventspils 2» ienāca dubultlokomotīve ar dīzeļdegvielas cisternu sastāvu. Šis vilciena sastāvs ietriecās desmit stāvošās degvielas cisternās, trīs no kurām apgāzās. Tieši šīs degvielas cisternas aizdegās, turklāt liesmas pārmetās uz vēl sešām cisternām ar degvielu. Viena no cietušajā sastāvā esošajām degvielas cisternām veiksmīgā kārtā neesot aizdegusies. Negadījumā pilnībā vai daļēji sadega 13 vagoni no abiem vilcienu sastāviem. Vienā cisternā ietilpst 50 līdz 60 tonnas degvielas.
Situācijas nopietnību radīja tas, ka avārijas vietā, uz blakus esošajām dzelzceļa sliedēm, atradās sastāvs ar ķīmisku kravu - nitrilakrilskābi. Visas nitrilakrilskābes cisternas, pateicoties glābšanas dienestu operatīvai rīcībai, tika nekavējoties pārvietotas no avārijas vietas drošā attālumā. Tas maksimāli samazināja avārijas bīstamību gan apkārtējai teritorijai, gan glābšanas dienestu darbiniekiem.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere pastāstīja, ka glābējiem izdevās kilometra attālumā novirzīt cisternas, kuras pēc avārijas neaizdegās. Tā kā sakarsušās cisternas ar degvielu varēja sprāgt, ievērojami tika ierobežota transporta kustība šajā apkārtnē.
Vilciena avārija notika ap plkst.9.50, savukārt izsaukumu uz negadījumu glābēji saņēma plkst.10.06. Nekavējoties tika izziņots īpaši paaugstinātas bīstamības ugunsgrēks un plašās ugunsnelaimes dzēšanai tika mobilizēti ļoti lieli glābēju spēki.
Kā aģentūru LETA informēja Vetere, notikuma vietā kopumā strādāja 14 autocisternas, viens šļūteņu automobilis un divi ugunsdzēsības vilcieni - viens no Ventspils un viens no Jelgavas. Dzēst ugunsgrēku bija devušies ugunsdzēsēji no dažādām tuvākām un tālākām vietām - no Talsiem, Stendes, Kuldīgas, Liepājas un pat četras automašīnas no Rīgas. Notikuma vietā kopā ar ugunsdzēsējiem strādā arī īpašas automašīnas no uzņēmumiem «Ventamonjaks» un «Ventbunkers».
Kopīgiem spēkiem ugunsgrēku izdevās lokalizēt plkst.12.31, taču dažās vietās degšana turpinājās. Pēc liesmu nodzēšanas glābēji dzesēja apkārt esošās dzelzceļa cisternas, līdz ar tumsu faktiski pabeidzot glābšanas darbus.
Vilciena avārija, iespējams, notika, jo netika ievērots sarkanais - kustību aizliedzošais - vilcienu satiksmes luksofora signāls, aģentūru LETA informēja Dzelzceļa policijas preses sekretāre Dzintra Dzene.
Pēc negadījuma lokomotīvē tika atrastas divu cilvēku mirstīgās atliekas. Policija ir noskaidrojusi, ka bojā gājušie, visticamāk, ir LDz darbinieki - vilciena mašīnists un viņa palīgs, 1975. un 1979.gadā dzimuši vīrieši, taču šo minējumu apstiprināšanai vēl tiks veiktas ekspertīzes. Negadījuma vietā bijis arī stacijas sargs, kurš jau sniedzis liecības.
Sakse sacīja, ka LDz skatījumā par avārijas iemesliem spriest vēl esot pāragri - katastrofa bijusi pārāk nopietna, lai izteiktu pārsteidzīgus minējumus. Pēc ugunsnelaimes pilnīgas novēršanas avārijas iemeslus skaidros gan LDz, gan Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.
Dzelzceļa policijā ir izveidots operatīvā darba grupa šī negadījuma izmeklēšanai. Par notikušo sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 257.panta 2.daļas - par dzelzceļa, ūdens vai gaisa transporta kustības drošības vai ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu vai par tehniski bojāta dzelzceļa, ūdens vai gaisa transportlīdzekļa apzinātu laišanu ekspluatācijā, ko izdarījis transporta darbinieks, ja tas izraisījis katastrofu, avāriju vai citas smagas sekas. Minētais likuma pants vainīgās personas paredz sodīt ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz 15 gadiem.
No negadījuma vietas, kas atrodas netālu no pilsētas robežas jau Tārgales pagastā, līdz tuvākajiem dzīvojamo māju masīviem ir trīs kilometri, taču atsevišķas mājas atrodas arī tuvāk. 200 līdz 300 metru attālumā no negadījuma vietas atrodas divstāvu dzīvojamā māja, taču tai reālu draudu neesot bijis un cilvēkus evakuēt nav bijis nepieciešams. Arī pilsētai nekāds apdraudējums neesot bijis, sacīja Vītoliņš. Degošo cisternu liesmas bija tik lielas, ka bija redzamas no vairāku kilometru attāluma, tāpēc daļā pilsētnieku radīja neziņu un bailes.
Kā ziņots, līdzīgs negadījums notika 1998.gada 1.novembrī Vecumniekos, kur notika vilciena sastāva avārija, kurā no 55 vagoniem, kas bija pildīti ar dīzeļdegvielu, 14 nogāja no sliedēm, apgāzās un aizdegās.
ņemts no - http://www.apollo.lv/portal/news/73/articles/144796 SALIKU VISAS PIEEJAMĀS BILDES (arī tās, kas vakar)