local-stats-pixel

Titanic un citi kuģi4

9 2



1912. gada 15. aprīlī, netālu no Ņūfaundlendas krastiem pēc sadursmes ar aisbergu nogrima par nenogremdējamo pasludinātais britu lepnums – tvaikonis Titāniks. Toreiz bojā gāja vairāk nekā 1500 cilvēku, tādējādi Titānika nogrimšana ir viena no visu laiku lielākajām civilās kuģniecības katastrofām. Tiek prognozēts, ka tuvākajos 50 gados nekas no Titānika vraka vairs pāri nebūs palicis – savu nodara gan jūras mikroorganismi, gan zemūdens tūristu pūļi. Ceļš uz elli No Anglijas krasta Titāniks izbrauca 1912. gada 12. aprīlī. Uz klāja bija daudzi tā laika ietekmīgākie un bagātākie ļaudis. Svētdienas naktī gaisa temperatūra bija pietuvojusies nullei, jūra bija mierīga, debess skaidra. Šajā laikā kapteinis jau bija saņēmis brīdinājumus par okeānā peldošiem aisbergiem, tāpēc bija nolēmis mazliet koriģēt kursu. 14. aprīļa vakarā vismaz divi tuvumā esošie kuģi bija ziņojuši Titānikam par aisbergu briesmām, taču nezināmu iemeslu dēļ šīs vēstis Titāniku sasniegušas nebija, tāpēc no sadursmes ar tieši priekšā esošo aisbergu kuģim izvairīties neizdevās. Leduskalns uzšķērda kuģa sānus, applūdinot sešus no 16 nodalījumiem. Pirmā glābšanas laiva ūdenī tika nolaista pulksten 00.40. Tajā bija paredzēta vieta 65 cilvēkiem, taču laivā iekāpa tikai 12; viens no iemesliem varēja būt tas, ka sākotnēji kuģis neizrādīja nekādas grimšanas pazīmes, tāpēc pasažieri nevēlējās atstāt savas greznās kajītes. Kopumā uz Titānika bija 20 glābšanas laivu, kas varēja uzņemt 1178 cilvēkus. Ņemot vērā, ka uz klāja bija 2223 pasažieri, visiem vietas tāpat nepietiktu, taču arī nolaistajās laivās kopumā palika brīvas 475 vietas. Likteņa ironija, ka sākotnēji kuģim bija paredzētas 32 glābšanas laivas, taču kuģa būvētāji izdomāja, ka tās, novietotas gar kuģa bortiem, tikai bojā skatu. Drīz pēc diviem naktī kuģa grimšana kļuva acīmredzama, virs ūdens parādījās kuģa dzenskrūves. Nolūza viens skurstenis, nogalinot daudzus tobrīd ūdenī esošos cilvēkus. Pirmais, kas sniedza palīdzību, bija tvaikonis Carpathia, kas notikuma vietu sasniedza pulksten 4.10, divas stundas pēc nogrimšanas. Savukārt orķestris uz kuģa esot spēlējis līdz pašām beigām, un neizglābās neviens mūziķis.

Izmeklēšanas komisija tika sasaukta jau dienu pēc tam, kad Carpathia sasniedza Ņujorku. Veicot izmeklēšanu, tika konstatēts, ka daudzi kuģniecības drošības noteikumi ir novecojuši. Mācoties no kļūdām, tika pieņemti jauni noteikumi par jūras sakariem un rīcību ārkārtas situācijās – 1912. gadā 29 valstis ratificēja Radio aktu, kas paredzēja modernu radiosakaru ieviešanu. 1915. gadā ASV krasta apsardzes pakļautībā tika izveidota ledus patruļa, kuras uzdevumos ietilpa aisbergu un citu kuģošanai bīstamu apstākļu novērošana Atlantijas okeāna ziemeļu daļā. Turpmāk būvētajiem kuģiem bija jaunas drošības iekārtas, piemēram, kajītes kļuva ūdensdrošas, tika uzlabotas arī kuģu manevrēšanas spējas. Tāpat no Titānika avārijas jūras pasažieru pārvadātāji mācījušies, ka glābšanas laivās kopējam vietu skaitam jāatbilst visu pasažieru skaitam. Titānika māšeles Vecajam britu kuģu būvētājuzņēmumam Harland and Wolff bija trīs bērni – Titanic, Britannic un Olympic. Meitiņa Britānika gan piedzima tikai pēc Titānika nogrimšanas; šā skumjā fakta dēļ tika nomainīts arī kuģa vārds – sākotnēji tas bija Gigantic. Sagruva sākotnējā iecere trīs kuģus nodēvēt pēc seno grieķu mitoloģiskajām šķirām – titāniem, gigantiem un Olimpa iemītniekiem. No šīs ģimenītes slavenākais, protams, ir Titāniks, bet māšeles samierinājās ar pieticīgāku likteni – lai gan uzbūvēta 1911. gadā, Britānikas pirmais brauciens sākās vien 1915. gadā. Pirmā pasaules kara laikā nepilnu gadu tā nokalpoja par hospitāļkuģi un pēc vācu mīnas trāpījuma nogrima netālu no Īrijas krastiem. Savukārt Olympic nokalpoja 24 gadus – no 1911. līdz 1935. gadam – un tika sagriezta metāllūžņos. Kuģu būvētāji, būvējot Titāniku un tā divas māšeles Britāniku un Olimpiku, bija domājuši tos padarīt par pasaulē lielākajiem un greznākajiem pasažieru kuģiem, kas jelkad pārvadājuši pasažierus. Titānika būvēšana ilga trīs gadus – no 1909. gada 31. marta. Interesanti, ka no kuģa četriem skursteņiem dūmu novadīšanai bija paredzēti tikai trīs. Ceturtais darbojās kā ventilācijas lūka un tika izveidots, lai piešķirtu kuģim cienīgāku izskatu. Arī pie ērtībām un greznuma kuģa veidotāji bija piestrādājuši – uz kuģa bija peldbaseins, turku pirts, bibliotēka un skvoša korts. Daži autori pat raksta, ka Titānika otrās un trešās klases kajītes bagātīguma ziņā izskatījās līdzīgi kā citu kuģu pirmās klases istabiņas. Titānikam bija jākļūst par sava laika jūrniecības tehnoloģiju un iespēju virsotni. Tā korpuss bija sadalīts 16 nodalījumos un tam nevajadzēja nogrimt: ja jebkuri divi un pat trīs no šiem nodalījumiem applūstu, arī tad bija paredzēts, ka kuģim briesmas nedraudēs. Tomēr pirmajā reisā no Liverpūles(Anglija,Lielbritānija) uz Ņujorku(Amerikas savienotās valstis) kuģis nogrima. Šis ir labs fons dažādiem stāstiem, jo Titāniks līdz ar savu nogrimšanu ir paspilgtinājis jūras briesmu sajūtu un pierādījis, ka peldlīdzekļa lielums un jaunāko tehnoloģiju izmantošana negarantē drošību uz ūdens. Toties šie elementi nozīmē, ka par jaunuzbūvēto brīnumu ļaudis runās vēl vairāk, ja samaksai par traģēdiju būs cilvēku dzīvības cena. Pirmās grāmatas, kurās stāstīts par Titānika traģēdiju, parādījās jau dažus mēnešus pēc tvaikoņa nogrimšanas. Tās sarakstīja gan ziņkāri ļaudis, gan pasažieri, kam tonakt izdevās izglābties. Viens no pirmajiem pētījumiem bija Voltera Lorda sacerējums Nakts, ko atminēties. Morgans Robertsons jau 1898. gadā, t.i., 14 gadu pirms Titānika bojāejas, sarakstīja noveli Veltīgums, kurā bija daudz paralēļu ar patiesajiem notikumiem. Literārajā darbā kuģis ar nosaukumu Titāns sadūrās ar leduskalnu aprīļa naktī ceļā uz Ņujorku. Glābšanas laivu trūkuma dēļ daudzi cilvēki nosala un noslīka. Stāstā ir arī citas paralēles, kas sazvērestību teoriju piekritējiem nedod miera vēl šodien. Par Titānika sižetu ir uzņemtas daudzas filmas – pirmā no tām jau 1912. gadā. Zīmīgi, ka vismaz četru filmu autori pagājušajā gadsimtā saviem darbiem izvēlējušies vienu un to pašu nosaukumu – Titāniks. Tā sauca 1943. un 1953. gadā uzņemtās filmas, televīzijas seriālu 1996. gadā un, protams, 1997. gadā uzņemto un arī pie mums rādīto Džeimsa Kamerona trīs stundu garo raudamgabalu ar Keitu Vinsletu un Leonardo di Kaprio galvenajā lomā. Filma saņēma 11 Oskarus un kļuva par visu laiku ienesīgāko filmu kino vēsturē. Pērn kinoteātros bija iespējams skatīties arī Dzelmes rēgu – Dž. Kamerona veidoto dokumentālo filmu par Titāniku, kurā viņš gribēja izpirkt savu vainu par iedzīvošanos uz traģēdijas rēķina. Titāniks briesmās Titānika būvēšanai tika izmantotas tā laika labākās tehnoloģijas, tāpēc pasaulei bija vēl lielāks pārsteigums, ka šādas konstrukcijas kuģis, ko vadīja pieredzējusi apkalpe, tomēr nespēja sasniegt Ņujorku. Domājams, ka šis apstāklis bijis par iemeslu lielajai masu saziņas līdzekļu un publikas interesei par 1912. gada 15. aprīļa naktī notikušo; radās iespēja attīstīties dažādām leģendām un minējumiem. Interesi par kuģa bojāeju pastiprināja pētnieki Roberts Balards un Žans Luī Mišels, kas 1985. gadā atrada kuģa vraku, tādējādi dodot jaunu impulsu apcerējumiem un atklājumiem. Zemūdens tūristu interese pēdējos gados Titāniku apdraud līdzīgi kā jūras ūdens un tanī dzīvojošie mošķi, kas pret pagājušā gadsimta jūrniecības sasniegumu etalonu izturas visai neiecietīgi. Komentējot pašreizējo situāciju, Nacionālā okeāna un atmosfēras administrācija paziņojusi, ka turpmākajos 50 gados kuģa korpuss sabruks. Savā grāmatā Atgriešanās uz Titānika R. Balārs fotogrāfijās rāda, kādu kaitējumu nodarījušas zemūdens kuģošanas iekārtu nolaišanās. Skeptiķi gan piebilst, ka neviens cits tik bieži kā R. Ballārs pie Titānika nedodas. Tomēr realitāte ir skarba – kuģa masts ir jau gandrīz sairis, arī korpuss ir sliktā stāvoklī. Izvestija pērn rakstīja, ka kuģa vraks burtiski kūstot pētnieku acu priekšā – pēc britu pētnieku datiem, Titāniks jau ir zaudējis ap 40 tonnām no savas sākotnējās masas. Pirms Titāniks tika atrasts, valdīja uzskats, ka vraks varētu būt labi saglabājies, jo 3800 metru dziļumā ūdenī tikpat kā nav skābekļa, kas varētu veicināt korozijas procesu. Tomēr vraks vai mudž no dažādiem mikroorganismiem, kam nav vajadzīgs ne skābeklis, ne gaisma. Turklāt par apetītes trūkumu tie nesūdzas un ik dienas patērē ap 300 kilogramu metāla. Šādas dzīvības formas pētniekiem līdz šim nebija zināmas, tāpēc uz Titānika notiekošais tika nodēvēts par «paralēlu dzīvības formu». Tas viss pētniekiem liek ar jaunu sparu mesties dzelmē, lai glābtu, kas vēl glābjams. Un atklājumi rodas. Pērn AP ziņoja par atklājumiem, kas liecina, ka tvaikonis nogrimis ātrāk, nekā sākotnēji domāja speciālisti. Izpētot korpusa plāksnes, konstatēts, ka vraks grimstot ne tikai pārlūzis uz pusēm, bet tam nokritusi arī apakšdaļa, apgalvo pētnieks Rodžers Longs. Palicis bez tās, kuģis nogrima dažās minūtēs. «Kuģa pārlūšana un nogrimšana nekur nav pareizi atveidota,» domā vēsturnieks Pārkss Stīvensons, kas specializējies Titānika vēsturē. Viņš liek saprast, ka arī Dž. Kameronam, filmējot mīlasstāstu uz Titānika, diez vai izdevies pienācīgi rekonstruēt notikušo. jāpiebilst, ka R. Balārs par pētnieku jaunāko atklājumu nebija īpaši pārsteigts un intervijā AP izklausījās pat mazliet īgns. «Nu, viņi atrada fragmentu, kas tur liels,» sacīja pētnieks. Par būtiskiem trūkumiem kuģa konstrukcijā liecina vēl kāds no pēdējo gadu atklājumiem. Britu pētnieki, piemēram, atklājuši, ka Titānika korpusā izmantotais tērauda sakausējums aukstumā kļuvis trausls un arī kniedes, kas tērauda plāksnes satur kopā, bijušas krietni trauslākas, nekā sākotnēji domāts. Vai citādas tērauda loksnes vai citas kniedes būtu izglābušas kuģi, neviens vairs droši pateikt gan nevar. Tomēr gan jau kādreiz atkal kāds sarakstīs jaunu grāmatu un uzņems jaunu filmu. *** Titāniks Kopējais svars: 46 328 tonnas Garums: 270 metru Platums: 28 metri Dzinējs: 29 tvaika katli, divi četrcilindru dzinēji ar 16 tūkstošu zirgspēku jaudu katram, kas darbina divas malējās dzenskrūves; viena zemspiediena turbīna ar 18 tūkstošu zirgspēku jaudu, kas darbina centrālo dzenskrūvi. Kopējā jauda: 50 tūkstoši zirgspēku. Ātrums: 23 mezgli jeb 42,5 km/h Uz klāja pirmajā braucienā bija 2223 pasažieri, no tiem bojā gāja 1523, izdzīvoja 706 (precīzs uz kuģa esošo cilvēku skaits nav zināms, jo vienā eksemplārā esošais pasažieru saraksts bija pazudis. Šeit minētie ir ASV izmeklēšanas komisijas dati) Avots: Wikipedia, TitanicInquiry.org *** Titānika nogrimšana pirms 96 gadiem bija viena no traģiskākajām civilās kuģošanas katastrofām, ko cilvēce atminas. Tomēr upuri, ko prasa jūra, ļaudis nav atturējuši no vēlmes būvēt lielus kuģus un izdomāt jaunus drošības pasākumus, tādējādi sasniedzot arvien jaunas tehnoloģiskās attīstības virsotnes cīņai ar jūras draudiem. Galu galā, kuģi joprojām ir pasaulē lielākās cilvēka veidotās mašīnas. Salīdzinot ar Titānika izmēriem un krāšņumu, Mēs izvēlējās lielākos kuģus, kas tika uzbūvēti pēc Titānika, lai no to likteņiem secinātu, ar kādām drošības problēmām saskārušies mūsdienu okeānu milži. Līdz pagājušā gadsimta 50. gadiem izmēru ziņā lielākie bija pasažieru laineri, kas ļaudis veda pāri okeāniem. Pēc tam sākās tankkuģu laiks. Tiesa, cilvēki kuģošanu neaizmirst, taču tagad aktuālāki ir kruīza ceļojumi un atpūtas braucieni, un okeānu un citu lielu ūdenstilpju šķērsošanai relatīvi lēnos kuģus mēs vairs tik bieži neizmantojam. Palūkojoties uz lielāko kuģu likteņiem, jāsecina, ka drošība uz ūdens ir uzlabojusies – lai arī pēc Titānika ir nogrimuši arī citi lielie kuģi vai arī to izdzīvošana bijusi apdraudēta, tomēr vairs nav notikušas tādas traģēdijas kā 1912. gada 15. aprīļa rītā. * * * Knock Levis. 458 metrus garš, 69 metrus plats, ātrums 15,8 mezgli jeb 29 km/h; būvēts laikposmā no 1979. līdz 1981. gadam, pašlaik pieder Norvēģijai, taču kuģo ar Singapūras karogu. Šis pasaulē lielākais kuģis gandrīz kļuva arī par pasaulē lielāko nogremdēto kuģi. 1986. gadā Irānas un Irākas kara laikā, kad tas pārvadāja naftu no Tuvajiem Austrumiem uz ASV, karojošo valstu gaisa spēku uzlidojumā tankkuģis stipri cieta. 1989. gadā tā vraku iegādājās norvēģu uzņēmēji, līdz 1991. gadam kuģis tika saremontēts un atkal atgriezās ierindā. Maksimālā Knock Levis kravnesība ir 564 763 tonnas, un tajā var iekraut 650 tūkstošus kubikmetru jeb 4,1 miljonu barelu naftas. Piekrauta kuģa iegrime ir 24,6 metri, tāpēc tas nevar šķērsot nevienu no kanāliem, piemēram, Suecā vai Panamā. Kuģim vairākkārt mainīts nosaukums, tādējādi katrreiz iezīmējot jauna posma sākumu. Seawise Giant, Happy Giant, Jahre Viking – tie visi ir Knock Levis agrākie nosaukumi. * * * Atlantic Express, viens no lielākajiem kuģiem, kas nogrimis, bija 347 metrus garš un svēra 128 399 tonnas. Tā maksimālā kravnesība bija 292 666 tonnas. Pēc internetā pieejamās Titānika enciklopēdijas (encyclopedia-titanica.org) datiem, šis kuģis avarēja 1974. gada 2. augustā. Atlantic Express bija sadūries ar citu tankkuģi Aegean Captain Tobāgo salas tuvumā. Atlantic Express pēc sadursmes aizdegās un nogrima. Tas patlaban atrodas piectūkstoš metru dziļumā. Savukārt 1979. gada 13. decembrī Persijas līcī eksplodēja 351 metru garais Energy Determination. Pēc sprādziena uz tā izcēlās ugunsgrēks, un kuģis pārlūza uz pusēm. Pēc aizvilkšanas uz Dubajas ostu vraks tur nostāvēja divus gadus, tad tika utilizēts. * * * Okeāna laineris Queen Mary 2 tika nodots ekspluatācijā 2003. gadā – 345 metrus garš, tā kopējais augstums 72 metri, ātrums 30 mezglu jeb 56 km/h. Laineris varēja pārvadāt 2620 pasažieru, un tā būvēšana izmaksāja ap 800 miljoniem dolāru. Kuģī ir 15 luksusa restorāni un bāri, pieci peldbaseini, deju zāle, kazino un arī planetārijs. Queen Mary 2 var uzskatīt par lielāko pasažieru kuģi, bet šā gada maijā Queen Mary 2 šo titulu zaudēs, jo ekspluatācijā tiks nodots laineris Freedom of Seas. Queen Mary 2 papildināja Queen Elizabeth 2, kas līdz tam bija uzņēmuma Curand Line labākais kuģis un kalpoja no 1969. līdz 2004. gadam. Lai arī Queen Mary 2 nogrimšanas briesmas nav skārušas, tomēr kuģa tapšanu apēnoja negadījums 2003. gada nogalē, kad cilvēku grupai uzkrita kuģa traps, – 22 guva ievainojumus, 16, to skaitā kāds bērns, no ievainojumiem mira. Viena kajīte izmaksāja aptuveni 300 tūkstošus dolāru, tātad divkārt vairāk nekā citiem lielākajiem okeāna laineriem. Atēnu olimpisko spēļu laikā 2004. gadā kuģis Queen Mary 2 darbojās kā viesnīca un uz tā dzīvoja Lielbritānijas premjers Tonijs Blērs, Francijas prezidents Žaks Širaks, kā arī bijušais ASV prezidents Džordžs Bušs seniors. * * * ASV bāzes kuģis Enterprise – 336 metrus garš, ātrums 33,6 mezgli jeb 62 km/h; ekspluatācijā kopš 1961. gada, jauda 280 tūkstoši zirgspēju. Šis ir visslavenākais amerikāņu lidmašīnu bāzes kuģis – pasaulē pirmais, ko darbina kodoldzinējs. Turklāt tas joprojām ir pasaulē lielākais aviācijas bāzes kuģis un vienīgais, kuram ir vairāk nekā divi kodoldzinēji, proti, astoņi. Domājams, šā iemesla dēļ kuģis iemantojis palamu Mobilā Černobiļa. Pirmā lielā misija USS Enterprise bija Kubas raķešu krīzes laikā pagājušā gadsimta 60. gados. Tiesa, toreiz iztika bez karadarbības. Taču Vjetnamas kara laikā tas sniedza atbalstu ASV bumbvedējiem. 1969. gadā Ziemeļkorejas izšautās raķetes izraisīja kuģa aizdegšanos un vairākus sprādzienus uz klāja. Pēc 2001. gada 11. septembra terora aktiem ASV atbildes uzbrukumos Enterprise darbojās kā bāzes kuģis, no kura pacēlās lidmašīnas, kas bombardēja tālibu militāros objektus Afganistānā. Enterprise vēl ir darbotiesspējīgs, taču jau ir parakstīta pavēle, ka 2013. gadā tas dosies pensijā. Kāda nu kuģiem pensija – sagriezīs lūžņos, un cauri. * * * Ronald Reagan (un astoņi viņam līdzīgie kuģi, kas būvēti pēc Nimitz modeļa) ir 333 metrus garš, tā ātrums – 30 mezglu jeb 56 km/h; uzbūvēts 2003. gadā. Šis kuģis ir viens no retajiem, kas nodēvēts dzīva cilvēka vārdā (bijušais ASV prezidents Ronalds Reigans nomira 2004. gada 5. jūlijā – deviņus mēnešus pēc kuģa iesvētīšanas). Pie sava kuģa tikuši arī Dž. Bušs seniors, Džimijs Kārters un citi mums mazāk zināmi ASV valstsvīri. Ronald Reagan divi kodolreaktori ļauj tam kuģot 20 gadu bez enerģijas krājumu atjaunošanas. Uz šā lidmašīnu bāzes kuģa klāja varētu noguldīt debesskrāpi Empire State Building. * * * Konteineru kuģis Shenzen ir 323 metrus garš, tātad tikai par metru īsāks nekā Parīzes Eifeļa tornis. Kuģa ātrums ir 25,2 mezgli jeb 47 km/h; uzbūvēts 2003. gadā, masa – 107 tūkstoši tonnu, turklāt tā dzenskrūve vien sver 84 tonnas. Šis jūras briesmonis pieder Honkongai, un tā darbību nodrošina tikai 19 cilvēku. * * * Kuģis Pamela 321 metru garš, tā ātrums 25 mezgli jeb 45 km/h; uzbūvēts 2005. gadā. Sacenšoties ar Knock Levis, šis patlaban ir viens no lielākajiem konteinerkuģiem pasaulē – un arī viens no rijīgākajiem. Samsung Heavy Industries ražotais dzinējs patērē 248 tonnas degvielas dienā. Tiesa, rēķinot pēc efektivitātes, šis patēriņš būtu līdzvērtīgs vidusmēra ģimenes automašīnai, kas patērētu divus litrus degvielas dienā. * * * Viens no lielākajiem pasažieru kuģiem ir Grand Princess. Tā garums ir 270 metru, un tas spēj uzņemt 2600 pasažieru. Ātrums 24 mezgli jeb 44 km/h. Uz kuģa ir 170 kajīšu, un 1998. gadā, kad tas tika palaists jūrā, Grand Princess bija viens no ātrākajiem un dārgākajiem, un lielākajiem kruīza kuģiem, kas jelkad uzbūvēts. Līdzīgi rādītāji ir Disneja kruīzu līnijai piederošajam Disney Wonder, kas ir 265 metrus garš un uzbūvēts 1999. gadā. Uz tā vieta atradīsies 2400 pasažieriem, 875 kajītes. Disneja kruīza līniju mājaslapā teikts, ka Disney Wonder un tā līdzinieks Disney Magic ir pirmie kuģi, kas tapuši, domājot par ģimeņu ērtībām, – tur ir ko darīt gan vecākiem, gan bērniem. Kuģa interjers veidots pagājušā gadsimta 40. un 50. gadu stilā, izmantojot arī dažādus elementus no Volta Disneja multfilmām. * * * Uz šo kuģu fona Titāniks ar saviem 270 metriem un 46 tonnām tāda tupele vien šķiet, tomēr, ja salīdzina nogrimušos kuģus, tad Titāniks un Britānika, kas pēc izmēriem bija līdzīgi, joprojām ir vieni no vislielākajiem jūras pasažieru transporta līdzekļiem, kas guļ okeānu dzelmē.
Reklāma
Reklāma
9 2 4 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv
Reklāma

Komentāri 4

0/2000
Pēdējā titānika pasažiere nomira 2006 gadā ;)
4 0 atbildēt

7. Brittanica Tu esi stulbs/a? Brittanic bija SLIMNĪCAS kuģis.?

4 0 atbildēt
Eu Ērik varbūt vispirms izlasi pārtūlkoto tekstu, jo tā programma sevišķi pareiza nav! Spriežot pēc teksta iepriekšējā reizē!
1 0 atbildēt
Kotlete -šodien gan izlasīju citādāku informāciju par to pēdējo pasažieri ;) - http://www.tvnet.lv/zinas/arzemes/article.php?id=595390
1 1 atbildēt