local-stats-pixel

Pareiza uztura piramīda3

12 2

Uzturu nepieciešams izvēlēties ne vien pēc patikas ,bet arī pēc lietderības. Un ASV uztura speciālisti ir izstrādājuši, tā saukto, uztura piramīdu, lai maksimāli uzskatāmi un vienkāršoti iepazīstinātu cilvēkus ar veselīga uztura pamatiem. Piramīda rāda, kāds ir cilvēkam ikdienā nepieciešamā uztura dalījums. Tā precīzi parāda, kādus produktus nepieciešams uzņemt lielos daudzumos, kādus nelielos. Šī piramīda radīta tā, lai jūsu dienas deva kļūtu par veselības, tātad arī normālas ķermeņa masas pamatu.

Piramīdas 1.līmenis

Šai līmenī ietilpst milti, maize, putraimi un citi graudu izstrādājumi, rīss, kukurūza un kartupeļi. Tātad tās ir visas putras, auzu pārslas, makaroni, no graudiem gatavotas ātrās brokastis. Šeit var pieskaitīt arī klijas un diedzētos graudus.

Pirmā līmeņa piramīdas produktu galvenās uzturvielas ir ogļhidrāti, olbaltumi, šķiedrvielas, dzelzs, kalcijs , B grupas vitamīni. Tie ir mūsu uztura pamatprodukti un jāēd apjomīgi, bagātīgi. Pēc iespējas jāizvēlas pilngraudu produkti un rupja maluma milti. Neaizmirsīsim par klijām un diedzētiem graudiem- it īpaši ziemas un pavasara mēnešos. Kartupeļus pēc iespējas ēdīsim vārītus, zupā, sakņu sautējumā, kartupeļu biezputras veidā. Vairīsimies no ‘frī’ kartupeļiem, ceptiem kartupeļiem, čipsiem. Sviestu, margarīnu un citus taukus lietosim ļoti mēreni.

Piramīdas 2.līmenis

Augļi, ogas un dārzeņi, kā arī zaļie zirnīši un pupiņas pākstīs. Šie produkti var būt svaigi, saldēti, konservēti un žāvēti.

Minētie produkti, īpaši- svaigā veidā , ir bagātīgi C vitamīna, karotīna, šķiedrvielu, ogļhidrātu avots. Tie uzturā jālieto bieži un bagātīgi, vēlams izvēlēties dažādus dārzeņus un augļus. Tiekties pēc daudzveidības.

Piramīdas 3.līmenis

Šeit ietilpst piens, piena produkti un gaļa, zivis, olas. Vēl pie šīs grupas ir jāpieskaita kaltētie pākšaugi- zirņi, pupas, un rieksti, sēnes. Visus minētos produktus apvieno tas, ka tie ir vērtīgi olbaltumu un dažādu šajos produktos ieslēgtu taukvielu avots.

Piena produkti ir lielisks olbaltumu, kalcija, B grupas vitamīnu, A un D vitamīnu avots uzturā. Lai arī cik šī grupa būtu laba, tā nevar aizvietot piramīdas pirmo un otro līmeni, tādēļ piena produktus ir jāēd regulāri, bet mērenos apmēros. Un pēc iespējas jāizvēlas mazāk trekni piena produkti- vājpiens, vājpiena kefīrs, jogurts utt.

Liesa gaļa ir labs olbaltumu, B grupas vitamīnu, īpaši B12, kā arī dzelzs avots. Jāizvairās lietot treknu gaļu, desas u.c. treknus izstrādājumus. Ideāli būtu izvēlēties jauna dzīvnieka gaļu, piemēram, teļa, vai medījumu.

Zivis ir ļoti vērtīgs olbaltumu, D, A vitamīna, B grupas vitamīnu avots, apgādā cilvēka organismu ar neaizstājamām taukskābēm (omega 3 arī), jūras produkti dod organismam jodu. Jāizvairās no pārāk sālītām zivīm vai pārāk apceptām. Un šinī gadījumā veselīgi ir izvēlēties tieši treknās zivis. Arī šī līmeņa produktus jālieto uzturā mērenos apmēros.

Attiecībā uz olām, tad būtu jāizvairās no ceptām olām vai omletēm. Olas vēlams lietot mīksti vārītas, cieti vārītas vai kulteni.

Pākšaugi ir labs olbaltumu, B grupas vitamīnu, balstvielu, lecitīna avots. Bet diemžēl šie produkti parasti uzturā tiek lietoti samērā maz. Zirņi un pupas var ļoti veiksmīgi aizstāt gaļu.

Piramīdas 4.līmenis

Te pieder taukvielas, saldumi, arī alkohols. Šos produktus var nelietot nemaz, bet, ja lieto, tad vēlams nedaudz. Un ir noteikta kategorija cilvēku, piemēram, cilvēki ar lieko svaru, ar kādām veselības problēmām, kuriem 4.līmeņa produkti būtu jāierobežo līdz minimumam.

Izvēlēsimies pareizu un veselīgu uzturu! 


 

 

Kādai jābūt proporcijai starp uzņemtajām olbaltumvielām, ogļhidrātiem nu taukiem - vienota viedokļa par šo tēmu nepastāv, taču tradicionāli tiek uzskatīts, ka šī proporcija ir:
- 50-60% kaloriju jāuzņem ar ogļhidrātiem, 
- 20-30% kaloriju ar taukiem,
- 10-20% kaloriju ar olbaltumvielām.

Izmantotie avoti:
http://Pareizs-Uzturs.com
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 3

0/2000

kur ir %? tie ar bija svarīgi cik daudz kas jalieto

2 0 atbildēt

sen jau zināma tā piramīda... ;)

1 0 atbildēt

tos % ar pieliku :)

0 0 atbildēt