„Ar Sauli zobenā un Pērkonu
sirdī!”. Šie vārdi nāk no sirmas senatnes, un šodien tos, jo skaņi
skandē folkloras un seno cīņu kopa „Vilkači”. Sākotnēji mēs bijām tikai
pāris puiši, kas vienojās sargāt kopīgi Latvijas sendienu
kultūrvēsturisko mantojumu, un nu senā karavīra dzīves ritums no šūpuļa
līdz aizsaules vārtiem vieno vairāk kā 20 dalībniekus.
No
pašas „Vilkaču” dibināšanas, 2000.gada 22.septembra, ar latviešu tautas
dziesmām un seno cīņu imitāciju, esam ņēmuši aktīvu dalību dažādos
festivālos.
Mēs cenšamies apzināt un tautās nest
9.-13.gs. sirmās Latvijas dižāko vīru dzīves ziņu un tēvzemes
mīlestību, kā arī krāt pieredzi, ko dod tautas garīgās kultūras
iepazīšana, kas ir mūsu – „Vilkaču” iedvesmas avots.
Mums ne tikai nav vienaldzīga latviešu tautas dzīvesziņa, bet ir arī vēlme
atgādināt tautiešiem, it īpaši jaunatnei, par senču mantojumu.
Par
savu darbības lauku esam izvēlējušies 9.-13.gs. Tas bija laiks, kad
Latvijas teritorijā dzīvoja brīvas un varenas ciltis – kurši, līvi,
zemgaļi, latgaļi, sēļi. Tās mācēja zobenus cilāt un lepnas pilis būvēt.
Šajā laika posmā mūsu senču ciltis izcīnīja daudzas
spožas uzvaras pār ienaidnieku –1206.g. Gaujas līvu virsaiša Dabreļa
uzvara pār Zobenbrāļu ordeni, aizstāvot Sateseles pili,1210. gada kuršu
jūras kauja pret vāciem, 1212.g. Autīnes latgaļu un līvu sacelšanās,
1228.g. kuršu un zemgaļu uzbrukums Daugavgrīvas apcietinātam klosterim
un tā izpostīšana, 1229.gada Viestarta vadīto zemgaļu uzvara
Aizkraukles kaujā,1236.gadā Ringauda vadītais karaspēks kopā ar
zemgaļiem sakāva Zobenbrāļu ordeni kaujā pie Saules, 1260.gada Durbes
kauja, kurā lietuvieši kopā ar kuršiem sakāva Livonijas ordeņa spēkus,
1287.gadā zemgaļi sakāva vāciešus kaujā pie Garozas.
Mēs
nākam ar domu par seno latvju cīnītāju. Ne jau tas bālais ganiņš ar
stabulīti, kas iesēdies cilvēku prātos kā tradicionālais senā latvieša
tēls, savulaik ar zobenu rokās un tēvzemes uguni sirdī cīnījās un
padzina naidniekus no dzimtajām ārēm. Latvijā ir bijuši stipri vīri,
diženi karotāji, kuru drošsirdību un izveicību slavina arī latviešu
tautas dziesmas.
Mēs nesam mūsu senču domu mūsdienās,
kāda tā ir mūsu sirdīs, koncertējot skolās un rādot latviešu un līvu
jauniešiem to, kas mums tik svēts – mūsu dzimtenes mīlestību.
Laikmetu
griežos pār šo zemi gājuši lāsti un biedi, tautas apziņā atstājot
dziļas brūces. Naidnieks allaž kārojis latvju zemes un, kas pats
ļaunākais, vienmēr centies grozīt tautas apziņu sev vēlamā virzienā. Tā
sekas lieliski redzamas arī mūsdienās, kas izpaužas apātijā pret
latviešu kultūru.
Visskaidrāk latviešu kultūra atspoguļojas tautas dziesmā.
Tauta
kopš sirmseniem laikiem apdzied dabu, jūras māti, Pērkonu, Ūsiņu, Jodu,
Laimu, Māru, sirmo Dievu, paužot pasaules uztveri. Dziesmās jūtama
bijība un mīlestība pret savu tēvzemi.
Mēs lielā godā
turam strēlnieku un leģionāru piemiņu, dziedot viņu dziesmas, kas
slacītas ar asinīm, cīnoties mūsu Latvijas labā. Tās dziedāja vīri,
kuri, lai arī zem svešu varu karogiem, cīnījās par brīvu Latviju. Visus
PSRS okupācijas gadus tautas apziņā tika apzināti kropļots priekšstats
par šiem ļaudīm . Strēlnieki tika pataisīti par komunisma dižcēlājiem ,
leģionāri par fašistu pakalpiņiem. Viņu dziesmās nepārprotami tiek
pausta viņu nostāja:
„ Jel neraudi,
Ja nepārnākšu,
Dēļ Latvju brīves
Mirt nav grūt.”
Folkloras un seno cīņu kopa „Vilkači”