Plāno šovasar pavadīt brīvo laiku uz kruīza kuģa? Padomā divreiz. Tie kuri regulāri lasa ziņas būs pamanījuši, ka kruīza industrija savā pastāvēšanas vēsturē ir piedzīvojusi vairākas katastrofas un apkaunojumus. Šajā rakstā būs visu šo katastrofu apkopojums.
Tu vairs negribēsi kāpt uz kruīza kuģiem17
RMS Titanic
RMS Titanic bija britu okeāna laineris, kas nogrima 1912.gada 15. aprīļa rītā Atlantijas okeānā pēc sadursmes ar aisbergu. No 2224 pasažieriem un apkalpes locekļiem uz klāja, bojā gāja vairāk kā 1500, padarot to par vienu no lielākajām kuģu katastrofām vēsturē. Kapteiņa Edvarda Smita vadībā kuģis pārvadāja dažus no tobrīd bagātākajiem cilvēkiem pasaulē, tāpat kā emigrantus no Lielbritānijas, Īrijas un citām Eiropas valstīm, kuri devās uz Ameriku labākas dzīves meklējumos. Kad ziņas nonāca atklātībā, liela daļa cilvēku bija šokēti par to, ka Titāniks nogrimis ar lieliem cilvēku upuriem, neskatoties uz tehnoloģiskajiem sasniegumiem, kuri izmantoti kuģī. Avīzes bija pārpildītas ar stāstiem un aprakstiem par notikušo katastrofu.
MTS Oceanos.
1991.gada 3.augustā, Grieķu īpašumā esošais kruīza kuģis Oceanos pameta Austrumlondonu, Dienvidāfrikā un devās vairāku dienu kruīzā uz Durbanu. Tuvojoties Dienvidāfrikas krastiem kuģis iekļuva spēcīgā vētrā un sāka svārstīties. Svārstīšanās no sāna uz sānu bija tik spēcīga, ka pasažieriem bija grūti nostāvēt un neapstiprināti priekšmeti apgāzās. Kuģa dzinēju telpā sāka ieplūst ūdens, tad atskanēja sprādziens un pazuda elektrība. Apkalpe saprotot draudošās briesmas kuģi pameta. Trauksme netika izziņota. Pasažieri par kuģa grimšanu uzzināja tikai tad, kad sāka applūst zemākie stāvi. Pārbiedētie pasažieri devās uz kapteiņa tiltiņu, lai uzmeklētu kapteini, taču ne kapteinis, ne citi apkalpes locekļi tur nebija. Pasažieri paši izziņoja SOS signālu, uz to atsaucās Dienvidāfrikas jūrasflote un glābšanas darbos izsūtīja 16 helikopterus. Visi 570 pasažieri tika izglābti, cietušo nebija. Nākamajā dienā Oceanos apgāzās uz sāniem un nogrima.
TSMS Lakonia
1963.gada 22.decembrī, Nīderlandē būvētais, Grieķu kruīza kuģis TSMS Lakonia dreifēja gar Madeiras salu Atlantijas okeānā. Kuģis atradās 11 dienu kruīzā no Sauthemptonas, Anglijā uz Kanāriju salām. Uz klāja bija 646 pasažieri un 376 apkalpes locekļi, lielākā daļa pasažieru bija briti vai īri, apkalpe sastāvēja no grieķiem un vāciešiem. Tonakt uz kuģa izcēlās ugunsgrēks un divu stundu laikā lielākā daļa pasažieru kuģi pameta. Dažiem nelaimīgajiem pasažieriem tas neizdevās, viņi tika iesprostoti degošajās kajītēs. Bojā gāja 128 cilvēki, 95 pasažieri un 33 apkalpes locekļi. Lielākā daļa upuru noslīka vai arī nositās lecot ūdenī no kuģa klāja.
RMS Empress of Ireland
Vienā no lielākajām kuģu katastrofām vēsturē, britu okeāna laineris Empress of Ireland ar 1477 pasažieriem uz klāja, Sentlorensa upē, Kanādā, sadūrās ar norvēģu transporta kuģi Storstad. Empress of Ireland nogrima 14 minūšu laikā, paņemot sev līdzi 1012 pasažieru dzīvības.
SS Eastland
1915.gada 24.jūlijā, Čikāgas ostā pietauvotais kruīza kuģis SS Eastland uzņēma pasažierus, lai dotos savā pirmajā braucienā pa Mičiganas ezeru. Uz klāja torīt uzkāpa 2572 pasažieri. Pēkšņi, kuģis sāka svērties uz sānu. Apkalpe centās stabilizēt kuģi ielaižot ūdeni tā balasta tvertnē, tomēr neveiksmīgi. 15 minūšu laikā kuģis pilnībā apgāzās uz sāna un daļēji nogrima. Neskatoties uz ātri uzsāktiem glābšanas darbiem, bojā gāja 844 pasažieri un 4 apkalpes locekļi.
MS Estonia
Kruīza prāmis MS Estonia 1994.gada 28.septembrī bija ceļā no Tallinas uz Stokholmu, uz tā klāja bija 1000 pasažieri un apkalpes locekļi. Īsi pēc pusnakts, kuģi satricināja divi skaļi blīkšķi. Kuģis sasvērās un 45 minūšu laikā nogrima Baltijas jūras ledainajos ūdeņos. Bojā gāja 852 cilvēki, no tiem - 23 Latvijas iedzīvotāji. Prāmim bija trīs atveres, pa kurām iebrauc autotransports. Viena no tā atradās priekšā, tā atvērās, paceļoties priekšgalam un nolaižoties rampai. To uzskatīja par vaininieci notikušajā katastrofā.
SS Morro Castle
Amerikāņu, ar tvaiku darbināmais luksusa kruīza laineris SS Morro Castle jau gadiem ilgi pārvadāja pasažierus pa populāro maršrutu Ņujorka-Havana. 1934.gada 8.septembra rītā uz kuģa izcēlās traģisks un noslēpumains ugunsgrēks, kas ļoti ātrā laikā apņēma visu kuģa vidusdaļu. Ugunsgrēka rezultātā pazuda elektrība un pārtrūka radio sakari. Kuģis kļuva nevadāms. Apkalpes locekļi ūdenī meta glābšanas riņķus un krēslus, lai izglābtu pāri bortam pārlēkušos pasažierus. Tomēr, nemierīgie ūdeņi un lielais vējš peldēšanu pamatīgi apgrūtināja un daudzi pasažieri noslīka. Ugunsgrēks prasīja 137 cilvēku dzīvības un noveda pie vairākiem uzlabojumiem kuģu ugunsdrošības ziņā.
Principe de Asturias
Spāņu okeāna laineris Principe de Asturias, 1916.gadā devās kruīzā pa maršrutu Barselona - Buenosairesa, ar pieturvietām Santosā, Brazīlijā. Īsi pirms krēslas iestāšanās, 1916.gada 5.martā, lielas miglas laikā uzskrēja uz sēkļa, mēģinot ieiet Santosas ostā. Kuģis ļoti ātri nogrima un 445 cilvēki gāja bojā.
RMS Lusitania
Torpēdētā Britu okeāna lainera RMS Lusitania nogrimšana 1.Pasaules kara laikā, nav uzskatāma par pārsteidzošu vai neparedzamu, ņemot vērā Vācijas izteiktos draudus šim kuģim, kuri tika publicēti New York Times. Brīdinājumi tika publicēti līdz pat tās dienas rītam, kad Lusitania atstāja Savienotās Valstis. Todien šis brīdinājums pat tika publicēts vienā lapā ar kuģa atiešanas laiku no Ņujorkas atpakaļ uz Angliju. Britu valdība brīdināja kuģa kapteini izvairīties no vietām gar Lielbritānijas piekrasti, kur aktīvi darbojās Vācu zemūdenes. Kapteinis saņēma papildus brīdinājumus, kad viņš ievirzīja kuģi tieši šādā teritorijā, taču nezināmu iemeslu dēļ viņš šos brīdinājumus ignorēja un pat samazināja kuģa ātrumu, padarot to par vieglu mērķi Vācu zemūdeņu uzbrukumam. Kuģis tika torpēdēts un 1195 cilvēki gāja bojā.
MV Sewol
Kruīza prāmis MV Sewol nogrima 2014.gada 16.aprīlī, pa ceļam no Inčeonas uz Čedžu, Dienvidkorejā. Katastrofā bojā gāja 303 cilvēki, to skaitā desmitiem bērnu no dažādām vidusskolām. Pēc katastrofas daudzi vainoja kuģa kapteini un apkalpes locekļus par to gļēvulību un nolaidību grimšanas laikā. Vēlāk, kapteinis un trīs apkalpes locekļi tika arestēti un iesēdināti cietumā par slepkavību.