Tā kā šajās dienās Deitonā notiek NASCAR seriālu sezonas sākums, tad nolēmu uzcept rakstu par šo Latvijā maz zināmo un leģendām apvīto autosporta virzienu.
Mūsu platuma grādos, ieraugot salonauto, kuri brauc pa autotrekiem, cilvēki saka: "Tas jau naskārs". Patiesībā viņi pieļauj lielu kļūdu, jo NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) ir tikai organizācija, kas regulē šo sacensību norisi. Taču sacensības notiek dažādos līmeņos un klasēs – "Sprint Cup", "Nationwide Series", "Camping World Truck Series" ir trīs galvenās sacensības, taču vēl ir reģionālās gonkas.
T.i., teikt, ka sacensības ir NASCAR (naskārs) ir tikpat nepareizi, kā vērojot F1 vai WRC posmus teikt, ka tas ir FIA (organizācija, kas vada šīs sacīkstes).
Taču, pievēršoties pašiem pamatiem, kas vispār tas ir par autosporta paveidu? Tās ir salonauto sacīkstes, kuras notiek dažādās trasēs ar dažādu segumu – gan asfaltu, gan zemi. Tāpat dažādos līmeņos ir dažādas mašīnas. Ir pieņemts, ka šo autosporta novirzienu sadala trijos apakšnovirzienos – Street stock (piedalās mašīnas ar minimāliem uzlabojumiem), Super stock (ievērojami mainītas dzinēja jaudas)un Late model (izmanto zemāko līgu sacīkstēs).
NASCAR organizācija apvieno visas šīs klases, t.i., bez jau pieminētajām trim galvenajām autosporta sacīkstēm, viņi pārrauga arī Welen Modified Tour, K&N Pro Series, Weekly Short Track Racing, tāpat NASCAR organizē čempionātus gan Kanādā, gan Meksikā, gan Austrālijā. Tāpat organizācijas ilgajā vēsturē viņi ir pārraudzījuši vēl vairākus seriālus, kuri līdz mūsdienām nav "izdzīvojuši".
Ja pievēršas seriālu hierarhija, tad pats spēcīgākais ir "Sprint Cup", "Nationwide Series" ir otrais un "Camping World Truck Series" trešais. Tālāk seko reģionālās sacīkstes - K&N Pro Series, Whelen Modified, Canadien Tire Series, Corona Series.
Taču jāpiebilst, ka šeit ir apskatīti tikai NASCAR vadītie čempionāti, jo vēl šajā autosporta nozarē darbojas arī citas līgas, tai skaitā ARCA, kuras organizētās sacīkstes ir vienā līmenī ar "Nationwide Series".
Un visbeidzot. Nereti par šīm sacensībām esmu dzirdējis – "Tas taču ir nenormāli garlaicīgi, kad liels bars ar mašīnām lielā ātrumā brauc pa apli. Nekas nenotiek, vienīgais kādēļ var skatīties šīs sacensības ir avārijas."
Pirmkārt, jāsaka, ka NASCAR "Sprint Cup" kalendārā ir divas "normālās" trases, t.i., trases, kurās ir arī labie pagriezieni. Pie tam garlaicīgi skatīties ir tikai nezinātājam, jo šīs sacensības ir ļoti dinamiska stratēģiskā cīņa par izdevīgāko vietu pēdējos apļos, t.i., kur jāpietaupa mašīna, kur – jāskrien, kad jāpasēž aizvējā, kad jāpagaida "draftings" utt.
Avārijas? Vismaz tādā izskatā kā to daudzi ir pieraduši redzēt, tādas notiek ļoti reti.
Un nobeigumā par ātrumu - tas, protams, ir atkarīgs no trases, taču ātrākajos ovālos auto sasniedz 320 km/h lielu ātrumu.
UN NEAIZMIRSTAM - ŠODIEN 20:00 PĒC LATVIJAS LAIKA VIENAS NO SEZONAS PRESTIŽĀKAJĀM SACĪKSTĒM, "SPRINT CUP" OFICIĀLAIS ATKLĀŠANAS POSMS DAYTONA 500.