Pagājis kāds laiciņš bija mēmais besis rakstīt, bet sanāca ka netīšām uzgāju diezgan daudz infas par šo lidaparātu. Daudzus sīkumus es neaprakstīšu par cik tie ir pieminēti manos pagājušajos rakstos. F -22 Neredzams karalis; Tu 160 Baltais gulbis; Northrop B-2 Spirit; MiG- 29; SU-27 un viņa čomi.
Šis raksts būs veltīts ASV Taktiskajam iznīcinātājam/prtvērējam F-15 Eagle. Šis lidaparāts ir 4 paaudzes lidaparāts. Viens no galvenajiem darba rūķiem un arī galvenais Demokŗātijas nesējs un simbols Jeņķu ienaidniekiem. ASV gaisa spēkos skaita ziņā to vienīgi pārspēj F -16. Lidaparāts ir savā ziņā ASV gaisa spēku ikona un ir arī diezgan populārs ASV draugu vidū, tiesa ne visai liela skaitā, jo cena arī tam ir salīdzinoši „Demokrātiska”. Taču, neskatoties uz to, ka salīdzinoši tas ir diezgan dārgs un ka ASV bruņojumā ir pieņemti jauni, daudz modernāki un pats galvenais „DEMOKRĀTISKĀKI” lidaparāti, taču tas neko nemaina jo tik un tā lielāko „darba” daļu padara tieši šie „Ērgļi”,” Darba zirgi” un izskatās, ka šiem „Demokŗātijas eksportēšanas” grūto nastu nāksies nest vēl ilgu ilgu laiku, jo par spīti visam inženieri atrod arvien jaunus un jaunus variantus kā likt šim lidaparātam nenovecot, galvenokārt tas ir elektronikas jomā. Lai arī taisnības labad jāsaka, ka tā konstrukcija pēc visiem parametriem ir novecojusi.
Vēsture.
ASV vienmēr ir centusies būt priekšā visiem gan Demokrātijas, gan militārajā jomā, arī vēsturiski tā nu ir sanācis, ka F 15 Eagle tika radīts tieši augstā karā pašā pīķī. F 15 bija paredzēts kā aizvietotājs F 4 Phantom un vēl veselu virknei iznīcinātāju.
Principā F 15 konstruktoriem vajadzēja izdomāt kā vienā lidmašīnā „sabāzt” maksimāli daudz, lai tas būtu pēc iespējas universālāks. Un lūk, arī prasības kādas tika izvirzītas jaunajam putnam. Tam bija jābūt pietiekoši manevrēt spējīgam lai spētu konkurēt ar tā laika „Suņu cīņu” čempionu MiG-21, taču tam ir jāspēj nest vēl vairāk elektronikas un avionikas nekā Fantomam, jāspēj uzbrukt sauszemes mērķiem(tiesa sākumā šī prioritāte tika novirzīta otrajā plāna), Jāspēj nest arī tālās darbības „gais-gais” raķetes kā to spēja PSRS slepenais brīnums Mig-25, arī ātruma un augstuma ziņā netika dotas nekādas atlaides. Kā zināms tas viss ir grūti savienojams, un atstāj ļoti negatīvu ietekmi uz masu, kas līdz ar to padara lidaparātu lempīgu. Kāpēc tas bija vajadzīgs?! Lieta bija tāda, ka nesen parakājoties dziļāk pa vēsturi atklājas ka par iemeslu šādam visnotaļ dārgam un sarežģītam lidaparātam ir tieši MiG-25 par kuru ilgi nekas nebija zināms ( līdz 76.gadā Padomju pilots izmēģinātājs Viktors Beļenko „paņēma pēdu” un nosēdināja to Japānā kur ASV speciālistiem to izdevās apskatīt sīkāk)Likteņa ironija, jo tas kā reiz sakrita F 15 pieņemšanu bruņojumā. Lai kā arī Amerikakaškas uzskatīja, ka MiG-25 spējīgs piedalīties arī suņu cīņās, tādēļ arī F 15 bija jābūt ļoti universālam arī dizains ir tomēr iespaidojis F 15 radītājus tiesa F 15 ir krietni mazāks. Taču galu galā izrādījās ka MiG-25 ir naturāla Kolhoza stilā ar kuvaldu un svarku veidota parasta ,pamatā no tērauda, veidota kabīne ar diviem milzīgiem dzinējiem un nenormālu RLS. Turklāt izmantojams tikai kā pārtvērējs vai izlūks, vēlāk tas tika uzlabots un to varēja izmantot ka bumbvedēju.
Tā nu darbi pie Lidaparāta radīšanas sākās 1965 gadā, programmas FX (Fighter expermental)ietvaros, šās programmas gaitā tika paredzēts radīt 4. Paaudzes, Miera nesējus, iznīcinātājus F-15, F16 un F-18. F16 būtu vieglākais un vienkāršākais, tas pildītu tieši iznīcinātāja funkciju, F-18 kalpotu Jūras spēkiem kā bāzes kuģu iznīcinātājs (tiesa to radīja vēlāk sakarā ar lielajām izmaksām) un F 15 būt jābūt Pārtvērējam. Attiecība starp F 15 un F16 bija paredzēta 1:3 .
Darbi sākās raiti, jo nauda netika žēlota arī mērķis bija vienkāršs radīt lidaparātu kas vēsā mierā varētu slānīt nepaklausīgo un nedemokrātisko valstu MiG 21 un 23. Uzbrukt zemes mērķiem tā prasība bija otršķirīga. Taču nācās visu pārstrādāt jo Komunisti sāka plātīties ar MiG-25. Saprazdami, ka ne tādu ātrumu ne aukstumu viņiem savienot ar manevrēt spēju neizdosies ASV spieda uz moderno elektroniku un raķešu bruņojumu. Taču lai to visu dabūtu gatavu izrādījās ka Jaunais ērglis svara ziņā drīzāk būs krietni pārbarots broilers, jo tā masa salīdzinot ar MiG-21 ir 3 reizes lielāka, proti, pacelšanās masa 19 tonnas. Ar nelieliem skandāliem konkursu uzvarēja firma McDonnell Douglas, viņu piedāvātais variants nedaudz atgādināja veco labo metāla kaudzi MiG 25. Tas tika izdarīts salīdzinoši īsā laika posmā un F-15 Eagle pirmo reizi gaisā pacēlās 1972. Gadā, vēl divus gadus vēlāk to jau pieņēma bruņojumā. Ņemot vērā izmērus un masu pateicoties lieliskajiem Pratt & Whitney Turbo reaktīvajiem dzinējiem ar forsāžas kameru jauda( 6650 kg un 7910 kg forsāžā) kā arī pateicoties salīdzinoši mazajai slodzei uz spārnu lidmašīna padevās ļoti manevrēt spējīga un ātra. Par to ka padomju tā laika šedevri spētu izrādīt jeb kādu pretestību nebija ne runas. ( kad kāds krievu ģenerālis bija jautājis lidotājiem kādam būtu jābūt nākotnes iznīcinātājam atbilde esot bijusi vienkārša „ Tādam kā F-15”) Arī 79 gādā kad Žīdi šīs rotaļlietas izmantoja kartības ieviesšanai virs Libānas F 15 sevi pierādīja ka neapstrīdamu gaisa kauju karali, kur ar AWACS atbalstu tas Libāņu migus dauzīja kā pīles dīķmalā. Daļēji šādu panākumu atslēga bija arī elektronika, jaunais radars ļāva atklāt pretinieku 200 km attālumā ( tiesa vēlāk pierādījās ka tādā attāluma tas spēj saskatīt tikai ļoti lielus objektus), sekot līdz pat 6 mērķiem uzreiz, turklāt tas spēja darboties nepārtrauktā sasaistē ar AWACS. Arī visa lidaparāta vadība ir digitalizēta, dators uzmana pilota darbības.
Tehniskie dati.
Ekipāža 1 cilvēks F-15D 2 cilvēki
Garums 19.44m
Spārnu plētums 13m
Augstums 5.63m
Spārna laukums 56.6 m2
Spārna leņķis 45o
Tukša lidaparāta masa 12700kg
Maksimāla masa 30850kg
Dzinēja jauda 2× 6655kg un 2 × 10810 kg forsāžas režīmā
Lidošanas parametri
Maksimālais ātrums 2650 Km/h
Maksimālais ātrums pie zemes 1480 Km/h
Nosēšanās ātrums 233 km/h
Praktiskais darbības rādiuss 1967 km (bez papildus degvielas tvertnēm)
Maksimālais augstums 20km
Pacelšanās ātrums 254 m/s
Maksimālā pieļaujamā pārslodze +9 G -3g
Lidaparāta cena pašlaik varētu būt ap 35 miljoni USD
Visi šeit dotie lielumi laika gaitā ir mainījušies, jo ka jau minēju iepriekš lidaparāts nepārtraukti tiek uzlabots.
Bruņojums
Lidaparāts ir aprīkots ar vienu 20mm 6stobru Vulcan ložmetēju M61 ar 940 lādiņiem
Lidaparātam kopumā ir 11 piekares punktu uz kuriem var izvietot papildus degvielas tvertnes vai spiegošanas iekārtas vai arī raķetes AIM-7 Sparrow AIM-120 AMRAAM AIM-9 Sidewinder, ja interesē kas tās tieši ir klikšķiniet un jūs aizsūtīs uz vajadzīgo lapu, principā bruņojums ka jau visiem šīs klases iznīcinātājiem var būt ļoti dažāds vajadzības gadījumā tas spēj nest arī kodolgalviņu.
Aprīkojums
Šeit liela uzmanība jāpievērš ir „Ērgļa” Acīm jo tās pateicoties tanī laikā unikālajam radaram, kurš spēj lūkoties 200 km lielā attālumā, taču praktiski tas varētu būt 180 km jo reāli tālāk radars nespēja noteikt ne mērķa lielumu ne kustības virzienu, (šī problēma tika atrisināta parādoties jaunajai sistēmai AFAR, par to esmu rakstījis iepriekšējos rakstos) Un komplektā nāk, tanī laikā pilnīgs jaunums, Inertial guidance system Tulkojums varētu būt Inerciālā navigācija: definīcija – Inerciālā navigācija ir Metodē pēc kuras aprēķina objekta koordinātes, kustības virzienu un ātrumu t.i. (Kuģu, lidaparātu, kosmosa kuģu utt.) kā arī spēj vadīt to kustību, balstoties tika uz objekta kustības inerci un ir pilnībā autonoma, t.i. neizmantojot arējus orientierus proti zvaigznes, bākas vai satelītus. (tiem kas nesaprata varu paskaidrot tas nozīmē ka lidmašīnā ir dators kurš spēj atcerēties kur Tu esi gājis pēc piena un kur esi pakritis dzērumā un ņemot vērā visu to arī nosaka kurā „atļurbenē” tu esi pamodies) Reāli F-15 nevar apmaldīties pat tad ja zemeslode pēkšņi izgaistu, sākotnēji šo darbības principu izmantoja kad jeņķi ceļoja uz Mēnesi.
Lidaparāta attīstība.
Ejot laika gaitā lidaparāts ticis vairakkārt modernizēts un piemēros dažādām vajadzībām. Jau 79 gadā parādījās jaunās versijas F-15 C un F-15 D (divvietīgs) Šīm lidmašīna tika palielināts planiera resurss arī kravnesība un dzinēju jauda tika palielināta. Tā pat arī tika palielinātas iekšējās lidaparāta degvielas tvertnes un pielikti piekabes punkti ārējām degvielas tvertnēm(Fast pack). Vēlāk rodoties nepieciešamībai pēc lidmašīnas kas spētu veikt triecienus uz zemes tika radīts F -15 E par bāzi tam kalpoja F-15D, kas lieliski sevi pierādīja Persijas līča karā. Respektīvi attīstās līdzi laikam un demokrātijas garam.
Lai nu kā taču laika gaitā F 15 sevi pierādījis kā uzticamu un drošu lidaparātu, tiesa to ir paredzēts nomainīt ar jaunu monstru F-22 Raptor.
Secinājumi.
1) F 15 Eagle ir Pierādījis kā savam laikam atbilstošs un pārāks lidaparāts par citiem to lieliski pierāda kauju statistika kurās tas ir piedalījies. Lai arī pašas platformas izstrāde un arī lidmašīnas cena ir diezgan sālīta, taču tās modernizācija Amerikāņu tautai izmaksā salīdzinoši lēti, turklāt modernizēšana notiek praktiski nepārtraukti.
2) Lai arī F-15 ir izdevies lidaparāts, taču to ir paredzēts nomainīt pret modernāko un labāko F 22 Raptoru. Jā fantazēt jau nu viņi var taču izskatās ka F 15 nāksies „norukāt” vēl kādus 10 gadiņus jo jaunais brīnums izrādījies par dārgu pat tādai ekonomikai, kurai ir parāds ir entie triljoni J
3) Jautājums:” Cik F 15 ir labs?” Atbildēt ir visai grūti Cīņā ar 3 paaudzes iznīcinātājiem tas sevi pierādījis kā neapstrīdamu uzvarētāju, pašlaik arī kā triecienlidmašīna sevi lieliski atzīmē. Taču liekot pretim tam tagadējos Krievijas, kādreizējās padomju savienības brīnumus SU-27 vai Eiropas EUrofighter (tiesa Eirofighter ir paliels mēsls lai arī bija iecērēts kā baigais monstrs) sāk atklāties tā vājās vietas, tuvcīņa F 15 stipri zaudē, arī avionika vairs īsti neļauj F 15 pildīt to lomu kuru vajadzētu. Par iemeslu tam ir novecojusī lidmašīnas konstrukcija kura sevī ietver parasto aerodinamisko shēmu ar augsti novietotajiem spārniem, turpretī Su 27 ar integrēto aerodinamisko shēmu, kas dod priekšrocības Tuvcīņas laikā, kā arī nodrošina lielāku celtspēju. Lai gan Nevar nenovērtēt arī Vēcās labās konstrukcijas plusu, proti tāds lidaparāts lidojumā ir stabilāks un nav vajadzīgs jaudīgs dators, kā tas ir SU-27 lai noturētu „Ērgli” gaisā, ir pat fakts ka F-15 mācību kaujas laikā saduroties ar otru lidaparātu zaudē vienu spārnu taču lidaparāts tā pat spēj nosēsties.
4) Pēdējā laikā ir parādījušies arī pāris F-15 avārijas, man protams nav informācijas par avāriju iemesliem, taču cik var spriest tad tās nav bijušas pirmā svaiguma, un cik ir parādījies rakstos par iemeslu ir bijusi sistēmu kļūme un otrs tiek minēts arī augstais planiera nolietojums, taču taisnības labad jāsaka ka ir kritušas tikai vecākās versijas.
5) Viens no galvenajiem jautājumiem ir vai ASV vispār ir nepieciešams sūtīt pensijā F 15 un aizvietot ar F-22 Raptor? Uz šo jautājumu manuprāt var skatīties no dažāda viedokļa.
Protams no psiholoģiskā viedokļa, tas ir ļoti nepieciešams, tādējādi ASV skaidri visiem pasaka ka viņi ir līderi un viņi ir pirmie kam IR 5. Paaudzes lidaparāts.
Taču no praktiskā un taktiskā, tas ir pārsteidzīgi un lieki. Ja skatās no Praktiskā tad es domāju ka visiem ir skaidrs ka Jeņķi rullē visu pasākumu un neviena valsts nespēj ar viņiem sacensties lidmašīnu skaita ziņā. Jā jā zinu ka daudzi brēks ka Krievijai ir, tiem varu droši atbildēt ka Krievijas aviācijas parks uz doto brīdi ir krietni mazāks un vecāks, tas ka viņi demonstrē ko jaunu nenozīmē ka tas ir bruņojumā. Reāli no tik dārgas maiņas ka Raptor nav jēgas jo ir skaidrs ka tuvākajā laikā reālās gaisa kaujās tam reāli pat nebūs jāpiedalās ja nu vienīgi kādu pasažieru ļoteni pa kluso nolaist okeāna.
No Taktiskā viedokļa arī nebija īsti pareizi atklāt tik daudz par Raptoru, jo jau tagad ir skaidrs ka visa aviācijas pasaule aktīvi domā kā cīnīties ar Plēsēju un tā domāšana iet diezgan raiti.
Reāli paši ASV speciālisti atzīst ka F 15 lidaparāts uz šo brīdi ir ideāls variants un lieliski pilda savus uzdevumus un ne velti F-22 iegāde tika apturēta.
Nobeigums
Šis ir neliels infs par šo lidaparātu iespējams ka informācija nav gluži precīza, un lielu daļu secinājumu nācās izlobīt pašam saliekot kopā dažādu cilvēku viedokļus. Ja kādam ir kaut kas papildināms vai labojams droši rakstiet.
Ā un piedošanu par kļūdām :D
Nobeigumā esu pievienojsi pāris video vienā no tiem pārādīts ka nosēdināt lidaparātu bez tik mazsvarīgas detaļas kā spārns :)