local-stats-pixel fb-conv-api

Dzelzceļa stacijas un pieturas punkti līnijā Gulbene-Abrene4

40 0

Šobrīd slēgtā un demontētā dzelzceļa līnija Gulbene-Abrene nav tikusi būvēta kā viena vesela līnija. Tā veidojusies no vairākām atsevišķām līnijām vai to daļām dažādos laika posmos.

1902.gadā kokmateriālu izvešanai no Abrenes (Pitalovas) stacijas tika izbūvēts 67km garš šaursliežu (750mm) dzelzceļa atzars uz Situ. 1916.gadā Pirmā Pasaules kara laikā cariskās Krievijas armijas vajadzībām caur Gulbeni, kurā tajā laikā jau atradās Pļaviņu-Valkas līnijas stacija, Abrenes-Sitas līnija tika savienota ar Rīgas-Pleskavas līniju pie Ieriķiem (ir dati, ka tā uzreiz tikusi būvēta kā platsliežu līnija). Tā bija tā saucamā rokādes jeb savienojošā dzelzceļa līnija, kas būvēta militārajām vajadzībām un nosprausta samērā tālu no apdzīvotām vietām.

1921.gadā Gulbenes-Abrenes līnija tika pārnaglota uz 1524 mm platumu. 1926. gadā no Žīguriem ziemeļu virzienā sāka būvēt šaursliežu dzelzceļu, kas arī bija paredzēts koku vešanai. 1963.gadā tā garums sasniedza 62 kilometrus, bet 1967.gadā atzaru likvidēja, to aizstājot ar autoceļiem. Gulbenes-Abrenes līnijai bija arī citi atzarojumi, pazīstamākais no kuriem bija 1934.gadā uzbūvētā Pakalniešu-Kūdupes līnija. 1934.gadā atklāja arī šaursliežu dzelzceļa līniju, kas savienoja Situ ar Rēzekni.

1924.gadā pa uzlaboto, normālai ekspluatācijai pielāgoto, bijušo militāro līniju sāka kursēt starptautiskie vilcieni Rīga-Ļeņingrada. Otrā Pasaules kara gados šo dzelzceļu Vācijas armija izmantoja Austrumu frontes un pie dzelzceļa ierīkoto kara lidlauku apgādei. No 1944.gada marta līdz jūlijam kara lidlaukos pie Vecumu stacijas un Gulbenes bāzējās aviācijas leģions "Latvija" (Luftwaffen-Legion Lettland).

Arī padomju okupācijas laikā pa to kursēja vilcieni Rīga-Abrene(Pitalova) (pa diviem maršrutiem — caur Ieriķiem un Gulbeni un caur Pļaviņām un Gulbeni).

No 1993.gada līdz līnijas pilnīgai slēgšanai pasažieru vilcieni kursēja līdz Vecumiem. Pirms līnijas posmu slēgšanas vienreiz dienā kursēja vilciens Rīga-Ieriķi-Gulbene un Rīga-Pļaviņas-Gulbene-Vecumi.

Līnijā Gulbene—valsts robeža satiksme slēgta 2001.gadā. Pēdējais pasažieru vilciens (Vecumi-Pļaviņas-Rīga) līnijā aizgājis 2001.gada 1.jūlijā, bet pēdējais kravas vilciens — 2001.gada 29.augustā ar kokmateriālu kravu maršrutā Žīguri-Gulbene. Gulbenes mezgla stacija mūsdienās kalpo kā saskares stacija platsliežu līnijai Pļaviņas-Gulbene un šaursliežu līnijai Gulbene-Alūksne.

2014.gadā Vidzemes plānošanas reģions sniedzis konceptuālu atbalstu līnijas atjaunošanai posmā Gulbene-Abrene(Pitalova).

40 0 4 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 4

0/2000

Tiešām labs raksts! Izlasīju visu un par to Tev plusiņš! emotion

1 0 atbildēt

Sliedes ir demotētas jau 2009. vai 2010.gadā. Precīzi nepateikšu.

0 0 atbildēt

aceros kad sikaks biju tad kad uz rigu vajadzeja braukt tad kautkur ap 4vai pieciem rita jau bijam balvu stacija kas tagad ir slegta 

0 0 atbildēt

Bija tiešām labs un interesants raksts. Pa retam ,ko tiešām ir vērts palasīt.  emotion  

0 0 atbildēt