7

 179  1

1985. gada 12. decembrī 256 cilvēki gāja bojā, kad gandrīz tūlīt pēc pacelšanās no Ganderas Starptautiskās lidostas Ņūfaundlendā, Kanādā avarēja lidsabiedrības Arrow Air lidmašīna DC-8. Visi pasažieri bija ASV 101. gaisa desanta divīzijas locekļi, kas bija norīkoti miera uzturēšanas spēkiem Sīnāja pussalā. Iepriekšējā dienā viņu lidmašīna bija atstājusi Kairas lidostu un devās uz Fortkembelas gaisa spēku bāzi Kentuki, ar liktenīgo pieturas vietu Ganderā. Avārija bija visbriesmīgākā vienas lidmašīnas katastrofa ASV militārajā vēsturē.

Avārija notika tikai trīs jūdžu attālumā no vadības torņa. Lidmašīnas atliekas mētājās gandrīz 1300 pēdu garumā un 130 pēdu platumā. Gandrīz uzreiz pēc tam uz ASV konsulātu Alžīrijā piezvanīja vīrietis, kurš apgalvoja, ka pārstāv teroristu organizāciju „Islāma Džihāds”. Viņš sacīja, ka grupa bija atbildīga par avāriju Ganderā. Tomēr ASV armijas amatpersonas noliedza iespējamo teroristu līdzdalību avārijā.

Vēlāk Kanādas izmeklēšanas padome paziņoja, ka avāriju izraisījis ledus uz lidmašīnas spārniem. Tomēr četri no valdes locekļiem tam nepiekrita, apgalvojot, ka ir pierādījumi, ka avāriju nav izraisījis uz spārniem esošais ledus. Less Filotass, viens nepiekrītošajiem valdes locekļiem, uzskatīja, ka ir pierādījumi par sprādzienu lidmašīnā.

Valdes locekļi arī atzīmēja, kā šī avārija bija citādāka nekā vairums avāriju, kas notiek pēc pacelšanās. Parasti šādās avārijās lielas lidmašīnas fizelāžas daļas paliek neskartas un lielākā daļa pasažieru izdzīvo. Arrow Air katastrofā nenotika ne viens, ne otrs. ASV valdība apgalvoja, ka nav pierādījumu tam, ka sprādziens uz lidmašīnas borta būtu izraisījis avāriju. Viņi arī noliedza, ka lidmašīna kā kravu būtu pārvadājusi jebkādas sprāgstvielas vai munīciju.

Aculiecinieku ziņojumi Kairā, šķiet, ir pretrunā ar valdības paziņojumu. 101. gaisa desanta divīzijas locekļi gaidīja astoņas stundas, līdz viņus nogādāja lielākā lidmašīnā. Četrdesmit viena karavīra mantu somas tika atstātas uz asfalta, lai varētu ierīkot vietu vairākām lielām koka kastēm. Daži uzskata, ka kastēs bija augsti klasificēti ieroči. Glābšanas darbinieks Hārvijs Dejs (Harvey Day) apgalvoja, ka avārijas vietā redzējis piecas koka kastes. Militārpersonas neļāva viņam tuvāk aplūkot kastes. Viņš apgalvoja, ka redzējis ieročus, raķetes un munīcijas kastes. Hārvijs atcerējās arī to, ka avārijas vietā bija viena neparasta karsta zona, ko nebija viegli nodzēst ar ūdeni. Dažu dienu laikā vairāki glābšanas darbinieki, kuri strādāja avārijas vietā, sāka sūdzēties par veselības problēmām. Viņi izrādīja saindēšanās ar radiāciju līdzīgus simptomus.

Pēc viena anonīma avota teiktā, ASV valdība ierakstus par avāriju tur slepenībā jau septiņpadsmit gadus. Tomēr vairākas valdības aģentūras, tostarp Aizsardzības departaments un Nacionālā transporta drošības pārvalde, noliedz, ka šādi ieraksti pastāv. Pasažieru ģimenes locekļi uzskata, ka ierakstos ir kaut kas, ko valdība mērķtiecīgi slēpj.

Pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā ASV valdība uzsāka nelegālu ieroču tirdzniecību Irānai slepenā operācijā, kas pazīstama kā Iran-Contra. Operācija tika veikta, lai mēģinātu atbrīvot ķīlniekus Tuvajos Austrumos. Tiek apgalvots, ka ap avārijas laiku operācija bija apdraudēta. Tikai dažas dienas pirms avārijas pulkvedis Olivers Norths (Oliver North) brīdināja, ka ASV apdraud jauns terorisma vilnis. ASV valdības amatpersonas pēc avārijas uzvedās dīvaini. Nezināmu iemeslu dēļ avārijas vieta trīs mēnešu laikā tika nolīdzināta ar buldozeru, kas ir ļoti neparasta prakse. ASV armija apgalvoja, ka tas darīts vienkārši tāpēc, lai atbaidītu suvenīru nedniekus. Neilgi pēc avārijas lidmašīnas paliekas ātri tika iznīcinātas vai apraktas izgāztuvē. Arī šī bija ļoti neparasta procedūra. Parasti avarējušas lidmašīnas daļas tiek samontētas kopā, lai pētītu avāriju.

Karavīra Džeimsa Duglasa Filipsa (James Douglas Phillips) vecāki izveidoja grupu ar nosaukumu “Families for Truth about Gander” (Ģimenes patiesībai par Ganderu), cerot noskaidrot patieso avārijas iemeslu. Viņi pieprasīja DC-8 vairākas lidmašīnas vraka atlieku sadaļas. Eksperts apskatīja vraka gabalus un uzskatīja, ka uz āru izliektās malas norāda, ka lidmašīnas iekšpusē ir noticis sprādziens. Džeimsa Filipsa tēvs uzskata, ka gaisā noticis sprādziens, kura dēļ lidmašīna sadalījās un avarēja.

Autopsijas noteica, ka daudzu karavīru ķermeņos bija ievērojams oglekļa monoksīda daudzums. Tas liek domāt, ka pirms avārijas lidmašīnā bija ugunsgrēks vai sprādziens. 1990. gadā Vašingtonā, Kolumbijas apgabalā, tika sasaukta Kongresa sēde par avāriju. Lai gan komiteja kritizēja valdības vājo izmeklēšanu pēc avārijas, tā neieteica veikt atkārtotu izmeklēšanu pilnā apjomā. Upuru ģimenes joprojām meklē atbildes, kas izraisīja šo avāriju.

Komentāri 7

0/2000

4 kilometru attālumā no pacelšānās, tas tikai norāda uz to ka lidmašīna nespēja uzņemt augstumu..  tiko ievilka aizspārņus, tā viss, nokrita..  Nekāda loģika nav ka krava uzsprāga  nepilnu minūti pēc pacelšanās.. jo 4 kilometrus ar 300 Km/h nolido..  nepilnā minūtē..  Bet apledojums, pilnīgi mierīgi, var nogāzt lidmašīnu tūlīt pēc pacelšanās, un ne tikai var,  bet laiku pa laikam nogāž.. 

Iepējams ka bija ar, kāda militārā krava, bet tas nenozīmē, ka tā ir pie vainas.. 

 8  0 atbildēt

izskatās, ka ātrāk atklās estonia katastrofu vai arī kurš nogalināja kenediju nekā šitās ļotenes katastrofu.

 6  0 atbildēt
Kārtējā mīkla bez atbildes.
 4  0 atbildēt