local-stats-pixel fb-conv-api

7 mācību priekšmeti, kurus skolā NEMĀCA, diemžēl!34

356 17

Domājat augstskola ir tādēļ, lai Jūs kļūtu „gudrāki” ?

1.FINANSES

Arvien vairāk, dramatiski pieaugot cilvēku atkarībai no naudas un tās milzīgās ietekmes uz mūsdienu sabiedrību. Zināšanu milzīgais trūkums un izpratne par finansēs, sabiedrību dzīs arvien lielākā nabadzībā. Domājot par sabiedrības attīstību tuvā nākotnē, šis priekšmets būtu jāsāk apgūt jau no pašas 1.klases pamatskolā. (Zķītis + Zaķītis = 2 Zaķīši) vietā runāt un mācīt reālas lietas no dzīves.

Nenogurstošajā cilvēka tiekšanās cīņā pēc labklājības, kuru lielā mērā, pēc „vairākuma” domām nodrošina stabils konta atlikums. Zināšanām par naudu, tās veidiem un ietekmi, savu mērķu sasniegšanai, ir ļoti svarīga nozīme.

Jau šodien varu apgalvot droši, ka zināšanu trūkums šajā jomā ir galvenais cilvēka labklājības šķērlis 21.gs. Un nav savarīgi šajā gadījumā vai Jums ir 1kg kartupeļu vai 100kg kartupeļu. Ja Jums nav zināšanu un prasmes pagatavot kartupeļu biezputru, tad Jūs to vienkārši nevarat pagatavot.

Skolā mūs māca saskaitīt, atņemt, reizināt un dalīt. Ir tikai viena bēda, kad esam to visu iemācījušies. NAV maciņā ne ko skaitīt, ne dalīt. Un pa lielam tas ir tikai tādēļ, ka mums pietrūkst šo zināšanu un izpratnes par tām. Mums neko nemāca par finansēm,par naudas krāšanas veidiem, par investīcijām, par ieguldījumiem, par aizdevumiem, par parādiem un kā ar tiem tikt galā. Par alternatīvām iespējām veicināt savu finansiālo labklājību utt.

Priekšmets sevī ietvertu papildus sadaļas, piemēram zināšanas par nodokļiem, to veidiem, to izlietojumu.Zināšanas par juridisku personu dibināšanu, to veidiem, izmaksām.Zināšanas par atskaitēm, finanšu plānošana utt. Augstskolā šos priekšmetus apgūt ir jau stipri par vēlu. Un ņemot vērā, ka augstkolas spēj atļauties, tikai daļa no vidusskolu beidzējiem un lielākais vairums augstskolu programmu šāda zināšanas nemaz nepiedāvā. Sabiedrībai šo zināšanu neesamība ir ļoti kaitīga.

2.Dažādu Konfliktsituāciju risināšana un to rašanās iemeslu novēršana.

Nenoliegsiet taču, ka šodienas sabiedrībā, konfliktu netrūkst ne vienā mūsu dzīvi skarošā jomā. Vai tā būtu sadzīve ar dzīvesbiedru, vai bērniem, vai darba vietā, vai uz ielas, vai klubā utt. Un diezgan bieži, kā vienīgais konfliktsituācijas līdzeklis ir skaļa balss, roku palaišana, atriebība, un cita veida vardarbība, tās visplašākajās izpausmēs.

Un tas atkal vienīgi tādēļ, ka nonākot konkrētā situācijā, mēs nezinam,kā to pareizi risināt, lai spētu atrisināt, rast kopmropmisu un izprast tā rašanās iemeslus un izdarītu visu nepieciešamo, lai nākotnē, nekas tāds neatkārtotos.

Šis ir ļoti svarīgs priekšmets, jo sagatavo cilvēku reālajai dzīvei sabiedrībā, kurā visi dzīvojam. Spēja nekonfliktēt un/vai rast izeju no tās mierīgā, cilvēcīgā un saprātīgā veidā, neradot nevajadzīgus pārpratumus, pārdzīvojumus un bieži arī nelaimes.

Protams, paredzēt mācību stundās visas iespējamās konfliktsituācijas un stresus nav iespējams, taču zināšanu bagāža sniegtu nepieciešamo drošības spilvenu un 8 no 10 situācijām iztikt ar vienkāršu cilvēcisku izrunāšanos, bez pazemojumiem, zilumiem un asins izliešanām.

Priekšmets papildus ietvertu sevī arī zināšanas par elementāro diplomātiju, psiholoģiju, notikumu attīstības gaitas paredzēšanu, tolerantumu, ētiku, rasismu, cilvēku mentalitāti un temperamentu.

3.Daba un cilvēks tajā.

Galvenais uzsvars būtu jāliek uz dabas izpēti, tās vērošanu un izpratnes veidošanu, kā konkrēti es ar savu rīcību ietekmēju to. Zināšanas par dabas ietekmi uz cilvēku. Par dabas sniegto un mums tik ļoti nepieciešamo enerģiju. Zināšanas par to, kur pēc dušas nonāk dušas želeja, šampūns utt. Kā tas tiek vai netiek attīrīts un kādu ietekmi uz ekosistēmu tas atstāj.

Vairāk uzmanības veltīt dabas aizsardzībai un saudzēšanai.

4.Pārtika, pārtikas produktu ražošana un to ietekme uz cilvēka veselību un pašsajūtu.

Gaužām nekādas zināšanas mums skolā par to sniedz. Tas savukārt atspoguļojas vēlāk uz visas sabiedrības kopējo veselības stāvokli. Mēs esam tas, ko mēs ēdam. Diemžēl, lielākā daļa nezin,ko mēs īsti ēdam, no kurienes tas nāk, cik veselīgs tas ir un vai vispār to drīkst ēst. Daudzi runā par ģenētiski modificētas pārtikas audzēšanas aizliegšanu, pesticīdu neizmantošanu pārtikas audzēšanā utt. Taču realitāte ir tāda, ka reāli veikalos tas viss jau pašlaik tiek tirgots – zem jelkādām etiķetēm un dabai draudzīgiem iepakojumiem, nerunājot par norādīto saturu tajās. Man prātā nāk viena nesen piedzīvotā pārtikas produktu analīze, kad desās meklēja zirga gaļu. Ja nemaldos, tad Nīderlandē, kādā gaļas izstrādājumā meklējot zirga gaļas klātbūtni – zinātnieki atklāja – ne tikai to , ka tur nav zirga gaļas, bet ari to, ka šajā desā gaļas nav vispār :D It kā komiski, taču ļoti satraucoši. Un šādu produktu ir jau ļoti daudz.

Un naivi ir tie, kuri saka: „Mēs audzējam tikai ekoloģiski tīrus produktus” ... hei mīļie, zeme ir apaļa un lietus mākoņi staigā pa visu zemeslodi. Un kas tajā nolīstošajā lietutiņā ir klāt, to jau nu mēs varam iedomāties, nemaz nerunājot par indes lietošanu uz kartupeļu lakstiem, lai indētu kolorādo vaboles...

Jebkurā gadījumā, zināšanas par šo visu ļoti palīdzētu samazināt dažādu slimību izplatīšanos un cilvēks daudz uzmanīgāk izvēlētos, ko viņš ēd.

5.Noziedzība, kriminālatbildība.

Pilnīgi neattīstīta nozare, no tā viedokļa, ka tā jau sen bija jāizskauž saknē un jālikvidē, nevis jāražo masveidā noziedznieki un jāceļ tiem arvien jaunas „VIESNĪCAS” . Cietums nevienu nelabo un nerisina noziedzības jautājumu. Noziedzība ir tikai sabiedrības bezatbildības spogulis, ar kuru pati sabiedrība tiek sodīta.

Lētāk cilvēkam ir iedot pulksteni, kurš maksā 10 Ls , nekā 10 gadus maksāt par šī zagļa (cilvēka, kurš vēlējās pulksteni, bet nezināja , kā to iegūt citā veidā) uzturēšanu cietumā, barošanu, ārstēšanu, un sagatavošanu jauniem, nu jau smagākiem noziegumiem. 10 Ls vai 20 000Ls par jauna noziedznieka izaudzēšanu??? Un vai kādam ir noslēpums, ka šodien, lielākā daļa dāžadu noziegumu tiek organizēti no cietumiem??? Man nav! Kam tas ir izdevīgi? Nu padomājiet paši!

Šis priekšmets sniegtu zināšanas, kas ir kas – ar konkrētām ekskursijām uz tiesas zālēm, atskurbtuvēm un cietumiem. Nevajag stāstīt pasakas bērniem, nevajag baidīt – vajag dabā parādīt, ko tas nozīmē un kādas tam ir sekas.

Priekšmets sniegtu arī papildus zināšanas par alkoholismu, tā ietekmi uz veselību, par narkotikām, smēķēšanu, azartspēlēm, „točkām” , par naudas atmazgāšanu, kukuļdošanu, utt. Nevajag baidīties par to runāt, tas nav nekāds TABU , tā ir mūsdienu sabiedrības milzīga nelaime, kuras autors ir pati sabiedrība un tās vienaldzība, par kuru nākas ļoti dārgi maksāt.

6.Kultūra un tās nozīme cilvēka dzīvē.

Kas ir intelekts? Kas ir kultūras līmenis? Kas ir vērtības? Kas ir cilvēkmīlestība? Kas ir rūpes par ģimeni? Kas ir līdzcietība? Kas ir savstarpējās tautu attiecības? Kas ir mūzika? Kas ir literatūra? Kādi ir mūsdienu tehnoloģiju + un - ?. Kas ir attīstīta sabiedrība? Kas ir cieņa? Kas ir godavārds? Utt.

7.DOMĀŠANA un INICIATĪVA

Domājat, ka skolā to iemāca??? Nē! Tas nav Izglītības Ministrijas programmās. Galvenais, kas ir nepieciešams, lai Jūs domātu kā tie tur un nelektu acīs tiem,kas ir pie varas, uzdodot tiem konkrētus un loģiskus jautājumus. Domājat augstskola ir tādēļ, lai Jūs kļūtu „gudrāki” ? Domājat, ka zāles ražo , lai Jūs kļūtu veseli? Domājat, ka klases visvajākais skolnieks, kurš pat lasīt lāgā neprot, nokļūstot deputātos spēs palīdzēt attīstīt valsti? Domājat, ka NATO aizsargās Latviju, kara gadījumā? Domājat, ka geju attiecību legalizēšana ir demokrātija? Domājat, ka govs ir zālēdājs? Domājat, ka pēc 20 nu 30 gadiem nesāks viena pēc otras drupt līdz sabruks PSRS laikā būvētās daudzstāvu mājas visā Latvijā? Domājat, ka labas atzīmes skolā ir pats galvenais? Domājat, ka viss, ko Jums stāsta panorāmā un radio ir taisnība? Domājat, ka armija ir nepieciešama, lai aizsargātu mierīgos valsts iedzīvotājus?

Nu tad padomājiet vēl!

p.s.

Un atkal, katram pašam ir jāpieņem savi lēmumi un savas rīcības sekas, taču laicīgi sniedzot bērniem zināšanas, kuras tie var izmantot, var pasargāt no daudzām nelaimēm ne tikai konkrētus cilvēkus, bet ieguvēja būtu visa sabiedrība. Protams, ar noteikumu, ka mēs vēlamies kultūrālu, intelektuāli attīstītu un labklājībā dzīvojošu sabiedrību un sakārtotu vidi ap mums, un veselīgu pārtiku veikalos un tirdziņos.

Vislielākā mūsdienu skolu bēda ir tā – ka tās sniedz nenormāli lielu daudzumu dažādu nevajadzīgu un tukšu zināšanu, kam nav nekāda sakara ar reālo dzīvi. Tās sagatavo biorobotus,kaut kāda konkrēta darba izpildei. Tās piebāž pilnu galvu ar drazām. Un beidzot skolu mums galvā ir miljoniem sīku PUZLES gabaliņu, taču skolā nav iemācīts pats galvenais – KĀ SALIKT PUZLI KOPĀ, LAI VARĒTU IERAUDZĪT BILDI !

Esiet laimīgi!

356 17 34 Ziņot!
Ieteikt: 000
Izmantotie avoti:
http://Kaspars Pudniks
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 34

0/2000

Ir lietas ko skolā nevar iemācīties, tās iemāca dzīve.

26 1 atbildēt

Nu nepiekritīšu gan,ir tādi priekšmeti kā Ētika (sākumskolā),Sociālās zinības(pamatskolā),Psiholoģija,Ekonomika,Politika un tiesības,Veselības mācība(vidusskolā).Pilnīigi viss Tevis nosauktais ietilpst šajos mācību priekšmetos.

20 0 atbildēt

Vispār jau gandrīz visas lietas, ko autors pieminēja, arī māca skolā. Tā varbūt liekas, ka skolās māca daudz ko nevajadzīgu, bet ja paskaties uz to dziļāk, visas šīs lietas dzīvē noder.   

17 2 atbildēt

1. ir ekonomika un uzņēmējdarbība, ko māca vidusskolā..

2.ir psiholoģija un filozofija

3.ir dabaszinības, bioliģija

4. ķīmīja

5.politika

6.kulturuloģija

7. to nemāca un nevajadzētu skolā mācīt!

10 0 atbildēt

Šķiet, ka neesi apmeklējis kaut ko tādu kā ekanomika, politika, psiholoģija, kultoroloģija un tā tālāk. Tajos visos ir tas ko saki. Tikai tu gudrāk esi uzrakstījis.

No vienas puses tev ir taisnība, skola nevar iemācīt to kā dzīvot. Skola daudz ko nemāca, jo tas nemaz nav iespējams. Bet skola dod iespēju pēc tam labi pelnīt, lai varētu dzīvot...un tad gūt to pieredzi. Tagad pat hesburgerā bez vidējās par atkopēju neņem. Nav vairs krievu laiki, kad par naudu nebija jādomā. Pa piečuku sanāca paēst, ieraut un cigaretes. A tagad pa piečuku pat paēst nevar. Vecākiem arī ir pienākums palīdzēt un dod padomus, bet viņi nevar iemācīt visu, jo pašam ir jāiet tam cauri! Un tie kas raksturā stipri spēs arī vieni paši.

Es augu pilnīgā tēva vienaldzībā par to ko es daru un kā dzīvoju. Māte nodzerās un iegulās bedrē kad knapi vel mācēju runāt. Ticat man jūs to nevēlaties, ka vecāki ir vienaldzīgi pret jums, kaut gan zinu reizēm varbūt kaitinoši, ka viņi par daudz uzbāžas ar visu. Par mācībām u.t.t. Jo kurš gan vecāks nevēlētos, ka viņa bēŗns ir labāks un sasniedz vairāk kā viņš pats.Tādēļ cieniet savus vecākus, kad viņi jums velta laiku un māca to ko spēj iemācīt.

Sasniedzu 18 gadu robežu, paliku viens un nezināju ko darīt. 0 pieredzes un nekādas nojausmas par to ko iesākt. Jo skolā protams nemāca kā dzīvot. Bet nepadevos un izturēju. Tagad man ir ģimene, labs darbs un viss ko jebkad esmu vēlējies. emotion

7 0 atbildēt

minētie punkti nav mācību priekšmeti.

7 0 atbildēt

Kādēļ skolā mācīt to, kas ir jāiemāca vecākiem? Nav jau skolas vaina, ka tev patrāpījušies po***istiski vecāki emotion

3 0 atbildēt

es envaru saprast, kāpēc skolās vairāk enmāca folkloru, jotā ir latviešu vkultūras vēsture. Bet tā veitā periodiski cenšas ieviest tādu nevajadzīgu murgu kā kristīgā mācība, kura tika ievazāta mūsu valstī labu laiku atpakaļ, un ir nekam nevajadzīga.

3 0 atbildēt

Man negaršo kartupeļu biezputra.

2 0 atbildēt

Finanses un konfliktu risināšanu lieliski var apgūt kojās. Neēd un strīdies par citu appiz*īšanu

2 0 atbildēt

Tad runa ir par skolu vai augstskolu? Augstskolās to visu māca, atkarīgi no izvēlētās studiju programmas. Skolā arī to visu, izņemot 2. punktu, biju mācījies.

Pirmais teikums ir par augstskolu, bet bildē salikti bērnudārznieki...

2 0 atbildēt

to visu māca (vismaz manā laikā mācija) ekonomikā un ētikā .

Bet ko tiešām vajadzētu mācīt ir civilā aisardzība .

0 0 atbildēt

8. mīlestība ( daudzi to nav izjutuši un attiecīgi nesaprot ) - bet plašs temats

9. saskarsme un psiholoģija (tā psiholoģija, ko māca 10 klasē ir teorija - bet vajag praktisko - ko pielietot un izprast ikdienā )

10. pašizziņa un savas individualitātes noskaidrošana

11. informācijas apstrāde, izmantojot datoru - daudz kas no matemātikas mūsdienās vairs nav jāprot - tā ir specifika, kuru var dziļāk apgūt interesenti, jau tagad ir risinājumi,kur ievadi veselu formulu/vienādojumu, un dators iegūst rezultātu, tad kāpēc gan man tur ar detaļām jāķēpājas? Jāsaprot tikai formulu praktiskais pielietojums. Formulu zināšana no galvas , tas vispār ir nulles vērtībā - paņemu iesitu googlē un viss notiek!

12. pretējā dzimuma savaldzināšana un cilvēcisku attiecību veidošana

----

Vispār, visai mācību sistēmai vajadzētu būt konkrētākai un uz konkrētiem rezultātiem (produktiem / pielietojumiem) orientētai. Patreiz tā ir tāda kā open-ended jeb ar nenosietu galu jeb pārāk teorētiska , kas arī rada gigantisku apmulsumu cilvēku galvās, jeb tā ir bezsakarīga (doesn't make sense).

Cilvēkiem nav jāmaļ lietas atkal un atkal, kas jau sen ir atrisinātas, tā vietā viņiem ir jāredz konkrēts, praktisks mērķis, kas veido sakaru viņu dzīvēs, un kā līdz šim mērķim nokļūt, izmantojot esošo, vispārējo cilvēku pieredzi un gatavos risinājumus.

Es domāju, ka privātskolām vajadzētu kļūt arvien populārākām ar alternatīvām mācību programmām. Jo kamēr augšas sapratīs kaut ko, paies ilgs laiks. (viņiem vienkārši varbūt inovācijas nemaz nav izdevīgas - bet tas nekas - mēs paši tiksim galā).

0 0 atbildēt

nevienam no pasaules galvaam tas neinteresee,skaita pasi savu naudu,viniem nevajag lai visi buutu vienliidziigi,vai vienliidziigi svariigi.vini grib buut svariigi.noveelu tev daudz beernus,ar taadu pasu domaasanu,varbuut pasaule kaadreiz no siis nelaimes,kur divi vienaadi cilveeki,bet viens ir svariigaaks par otru,izkepurosies.

0 0 atbildēt

Lielu daļu aprakstīto tematu var katru noreducēt uz max pāris vienkāršām lekcijām. Ja, teiksim, pārtikas ražošanu sāks izvērst un stāstīt, tad pie desu ādu temata (mākslīgās vs dabīgās) daļa klases sāks vaimanāt un teikt "skolotāj, bet kam mums tas vajadzīgs, kur mēs reālajā dzīvē šito varēsim pielietot???!!!". Ja autors pamēģinātu, piemēram, 5 lekcijas par katru tēmu sataisīt, tad saprastu, ka daļa skolēnu tāpat žāvātos un tieši tāpat reaģētu emotion

P.S: Kas tad govs ir, ja ne zālēdājs? Autors nav redzējis, kā govs ēd zāli?

Ēnu dienas vajadzētu izvilkt plašāk. Jūtūbē ierakstīt to visu, lai jebkurā laikā students varētu noskatīties vismaz 10 dažādus variantus, pastāstīt katras profesijas garoziņas pusi un ikdienu, attīstību un karjeras posmus. Es līdz pat vidusskolas beigām nezināju, ar ko tieši nodarbošos. Ja varētu ēnu dienu filmas skatīties mājās tāpat kā TED utml prezentācijas - es visas būtu noskatījies. Jaunieši barā aizskrien uz ekonomistiem-juristiem-vadībniekiem un nesaprot, ka tur ir pārprodukcija, ka laba daļa tādu absolventu strādā galīgi ne to, ko mācījušies.

0 0 atbildēt
Šoreiz galīgi nošāvi greizi. Kā jau te komentāros iepriekš bija minēts, lielākā daļa te jau ir mācīta.
0 0 atbildēt
Es sho teemu nesen viena raksta komentos aizskaaru,ir nozheelojami kaa cilveeki metaas aizstaaveet skolu sisteemu un teikt ka viss ir labi kad gandriiz pilniigi visu izgliitiibas sisteemu vajadzeetu paartaisiit..pats trakaakais tomeer ir tas ka cilveeki to neapzinaas,jo ja jau vinju vecaaki un vinji pashi ir gaajushi shaadaa skolaa un viss ir labi,tad jebkaadas mainjas to padariis tikai sliktaaku
0 0 atbildēt

tu zini bez tevi šeit var mierīgi iztikt, nafig nevienam nevajag tavus troļrakstus par aktuālām tēmām

0 0 atbildēt

Labi, ka neesi izglītības ministrijā, mūsdienās jau tā ir kādi 10 bezjēdzīgi mācību priekšmeti vismaz pielikti. Kad es mācījos, tad tādi bija tikai kulturoloģija un biznesa ekonomika, bet tagad jau tur vēl visādi sūdi ir klāt.

0 0 atbildēt

some deep stuff emotion

0 0 atbildēt