Elektriskie auto apsteidza laiku, bet pazaudēja savu popularitāti benzīna un iekšdedzes dzinēju pieaugošās popularitātes dēļ.Hibrīdi, visu riteņu piedziņa ir 100 gadus sena tehnoloģija.
Vēl citas tehnoloģijas, kas ir daudz senākas nekā tu domā !
Elektriskie auto apsteidza laiku, bet pazaudēja savu popularitāti benzīna un iekšdedzes dzinēju pieaugošās popularitātes dēļ.Hibrīdi, visu riteņu piedziņa ir 100 gadus sena tehnoloģija.
Vēl citas tehnoloģijas, kas ir daudz senākas nekā tu domā !
1831.gads. Džozefs Henrijs (Joseph Henry) izgudro pirmo spēcīgo elektro-magnētu (Galvenais komponents elektro-motorā).
1833.gads. Kalējs Tomas Devenports (Thomas Devenport) iegādājas no fabrikas elektro-magnētu, kuru izjauc, lai saprastu, kā tas darbojas. Pirms viņa vairāki citi cilvēki bija radijuši līdzīgas ierīces, taču tās bija pārāk vājas, lai varētu izmantot ierīcēs kam nepieciešama lielāka jauda.
1834.gadā viņš izgudro pirmo, spēcīgo DC (Līdzstrāvas) elektrisko motoru, kas darbojās uz baterijām, kuru viņš izmantoja maza modeļa automobīļa darbināšānai. Taču viņa izgudrojms negūst nekādu atsaucību, jo viņš izmantoja ļoti vājas baterijas un DC dinamo vēl nebija izgudrots.
1842.gads. Tomas Devenports (Thomas Devenport) un skots Roberts Deividsons (Robert Davidson) izgudro labākus elektro automobīļus, kas darbojas uz vienreiz lietojamām baterijām.
1851.gads. ASV Senāts atbalsta Čārlza Graftona Peidža (Charles Grafton Page) eksperimentālo - elektrisko dzelzs ceļu no Vašingtonas DC līdz Baltimorai. Eksperiments izgāzās, jo baterijas uzsprāgu.
1859.gads. Francūzis Gastons Plantē (Gaston Plante) izgudro uzlādējamas svina baterijas.
1865.gads. Francūzis Gastons Plantē (Gaston Plante) izgudro ietilpīgākas baterijas.
1881.gads. Vilijams Morisons (William Morrison) ASV uzbūvē pirmo komerciāli veiksmīgo elektrisko automobīli.
1883. gads. Anglijā tiek atklāta pirmā komerciāli veiksmīgā tramvaju un trolejbusu līnija, ko projektēja Magnus Volks ( Magnus Volk)
1886.gads. Frenks Spraudže (Frank Sprauge) izgudro pirmo praktiski pielietojamo DCelektro-motoru, kas spēj nodrošināt vienmērīgu atrumu pie dažāda smaguma kravām, kā arī šis motors nedzirkstaļo.
1897.gads. Frenks Spraudže (Frank Sprauge) izmanto savu motoru tolejbusu līnijā Ziemēļ Amerikā.
1897.gads. Elektriskos automobīļus komerciāli sāk izmantot, kā Taksometrus Ņujorkā. Šos taksometrus ražoja - Electric Carriage and Wagon Company of Philadelphia.
1897.gads. Baker Motor Vehicle Company izveido elektrisko automobīli ar kuru iespējams nobraukt 160 Km un attīsīt ātrumu līdz 35 km/h.
1899.gads Beļģu "La Jamais Contente" uzstādīja ātruma rekordu 68 jūdzes stundā (109,4 Km/h).
1900.gads. Ferdinants Poršē (Ferdinand Porche) uzbuvē pirmo hibrīda (prototips) tipa automobīli Lohner Porche Semper Vivus (Vienmēr dzīvs) ar maksimālo atrumu 59 km/h, šis automobīlis bija arī pirmais visu riteņu piedziņas auto, kā arī katram ritenim bija sava bremze.
1900-. Baker Motor Co uzbuvē elektrisko automobīli ar maksimālo ātrumu 193 km/h.
20.gadsimta sākums.
20.gadsimta sākumā, Amerikā bija sācies uzplaukums un automobīļi sāka kļūt arvien populārāki. Tika piedāvāti tvaika, elektriskie un benzīna automobīļi. 1899 - 1900. gadā elektriskie automobīļi bija vispopulārākie.
20.gadsimta sākumā elektriskajiem automobīļiem bija vairākās priekšrocības, salīdzinot ar benzīna automobīļiem un tvaika automobīļiem, tie nevibrēja, nesmirdēja un bija samērā klusi. Tāpat toreiz benzīna automobīļiem bija ļoti sarežģītas ātruma kārbas, tādēļ bija ļoti grūti samainīt atrumu, kamēr elektriskajiem automobīļiem nebija nepieciešams mainīt ātrumus.
Arī tvaika autmobīļiem nebija nepieciešams mainīt ātrumus, taču, lai piedarbinātu ar tvaiku darbināmu automobīli, reizēm aukstos rītos bija nepieciešams pat līdz 45 minūtēm, lai varētu to iedarbinātm, kā arī tvaika automobīlis varēja nobraukt mazāku attālumu ar ūdeni nekā elektriskais automobīlis ar vienu uzlādi.
Toreiz tikai pilsētās bija labi ceļi, tādēļ netika mēroti lieli attālumi un tas bija ideāli priekš elektriskajiem automobīļiem kuri bija spējīgi mērot tikai īsus ceļus. Lai piedarbīnātu benzīna automobīli bija nepieciešams izmantot kurbuli, kamēr elektriskajiem auto nebija šāda problēma.
Lielākā daļa elektrisko autmobīļu maksāja 1.000 dolārus, taču lielākā daļa agrāko elektrisko automobīļu bija dekorēti, ar skaistiem saloniem, kas veidoti no dārgiem materiāliem un paredzēti priekš turigiem cilvēkiem. 1910.gada elektrisko auto cena sasniedza 3.000 dolārus. 20.gadsimta divdesmitajos gados elektriskie automobīļi bija kļuvuši ļoti populāri.
Fotoatēlā redzamais automobīlis ir Phanteon 1902, ko ražoja "Woods Motor Vehicle Company of Chicago" (Čigākas Koka-Motor Autokompānija).
Phaneton spēja nobraukt 18 jūdzes (29 Km) un maksimālai ātrums tam bija 14 jūdzes stundā ( 22.5 Km/h). Šis elektriskais automobīlis toreiz maksāja 2.000 dolārus, kas mūsdienās būtu 54060 dolāri. 1916.gadā šī pati Čigākas firma izgudroja hibrīda automobīli, kam bija gan iekšdedzes motors, gan elektriskais motors. - More Power !!!!!
1900. gadā no 4192 ASV ražotajiem automobīļiem 28% bija elektriskie automobīļi, kas brauca pa Ņujorkas, Bostonas un Čikāgas ielām.
1907.gads. Banku sabrukums smagi ietekmē elektrisko automobīļu ražotājus.
1908. gads Henrijs Fords uzbūvē Model - T ar iekšdedzes benzīna dzinēja motoruy, kas samazināja pieprasījumu pēc elektriskajiem auto.
1912.gads. Elektrisko taksometru beigas Ņujorkā.
1916.gads. Baker Motor Company uzbūvē Pirmo, kārtīgo Hibrīda automobīli.
1916. Baker Motor Company pārtrauc elektriski autmobīļu ražošanu.
1908.gads. Ford modelis T.
1910.gads. Tomas Alva Edisons domāja, ka nākotnē būs liela nozīme elektriskajiem auto. Viņš izgudro bateriju ar kuru nobrauca 1000 jūdzes, taču vēlāk pārtrauc uzlabo šo bateriju un pavisam pameta darbu pie tās. Mūsdien'as zinātnieki ir izdomājuši, kā Edisona bateriju padarīt 1000 reizes ietilpīgaku un iespējams pielietot mūsdienu elektriskajos automobīļos.
1912.gads tiek izgudrots elektriskais automašīnas starteris un vairs nav nepieciešaība pēc kurbuļa, tas benzīna automobīļus padarīja daudz pievilcīgākus.
Ja 100 gadu atpakāļ, XX.gs. 20-30gados, naftas magnāti un to lobiji nebūtu nobremzējuši elektrombīļu attīstību, domāju, ka tagd visi braukātu ar elektromobīļiem...
Tagad jau arī elektromobīļu attīstība tiek bremzēta...
1897.gads. Baker Motor Vehicle Company izveido elektrisko automobīli ar kuru iespējams nobraukt 160 Km un attīsīt ātrumu līdz 35 km/h.
Un tas bija pirms vairāk kā 100 gadiem...
esmu braucis ar nissan leaf- miskaste. IMHO
tesla model s p85+ braucu ka pasazieris. rauj ka traka, bet bez dveseles. nav tik patikamas motora skanas. pietam nav nemaz tik komfortabla. mana drauga s klases pavecs mersitis vai mans 7 bembis (kurs ari nav jauns) ir 10x komfortablaki par teslu.
kamer pasaule ir nafta un degviela, nemuzam nenopirksu sev elektromobili.
lai rij mans 4.4 litru dzinejs degvielu ka traks,toties masina un brauksana nes prieku.
p.s dzivoju oslo. seit elektromobilu ir pilns.
Bet elektriskajiem automobīļiem vēl ir daudz dažādu nepilnību,manuprāt nākotne piederēs ūdeņraža automobīļiem,bet + tāpat,labs raksts:)
Ekonomija laba, bet dizains gan nē... Nu vienīgi izņemot to Mersi 34.bildē un BMW i8
Bet vai autors (un lasītāji ar) zin ka volkswagen 1984gadā izlaida 100 Golf citystromer (2. paaudzes golfs ar elektromotoru) modeļus ? Pie mums, mārupē pirms mēneša vai 2viem vienu atrada. Tika pārdots kādam golf entuziastam par 2000 EUR. būs apskatāms autoeksotikā Grūti iedomāties, ka tik rets auto ir atrodams mūsu mazajā Latvijā :O, un ka viņu varēja iegādāties par tik lētu naudu...
P.S. Te var aplūkot postu - http://www.scirocco.lv/forum/archive/index.php/t-7768.html
šitiem vēl dirst un peldēt lidz kautko sasniegt. Tā ir 100 gadus jau ka viņi parādās - izgāžās un pazūd, un ta arī bus turpmāk. Ja vien netiks izdomāts normāls eketroauto kas bus praktisks un ar vienu uzladī varēs vismaz 1000km nobraukt , jeb lai ka normālam auto ar vienu uzpildi var kadas 2 nedeļas braukt. visādi citādi nav jēgas un arī diezko lēti viņi nav, ja katru vakaru jāliek lādeties. Mēneša beigas elektribas rēķins bus tāds pats ka normālam dīzelim iztērētais degvielas daudzums. tikai atšķiriba ir tā ka dīzelis iet- ar to var apdzit, ar to var braukt agresivi un ar to varbraujt jebkur un jebkad un jekbākā āra temperaturā. A elektromobiļiem ja gribi izvilkt no savas pilsētas ldiz blakus esošajai un atpakaļ tad tikai un vienīgi 90/km/h ekonomiskajā režīmā.. + vēl akulumatoriem un baterijam ir tāda lieta - salā atrāk ladējās ārā, tākā pie mums kur ir ziemas no - 10 lidz - 27 gradiem tos elektromobiļus var dirsā iebāzt. Un nav ko klausities baumas, nafta vēl ir da***a. 50 gadiem stabili vēl pietiks. Un tad jau vēl ir Gāze - vacieši jau pirms paris gadiem izdomāja BMW M3 kas darbojas tikai un vienīgi uz gazi. Daudzi sāk attistit udeņraža motorus - tākā iekšdedzes dzinēji vēl pastāvēs īlgo jo ilgi, zaļie un dabas aizstāvji varat turpināt apraudāt savu stulbo ozonu.
mēs jau sen brauktu ar elektro, ja naftinieki to visu nebūtu noslāpējuši...