local-stats-pixel fb-conv-api

Pazemes metro māksla0

26 0

Metro jeb metropolitēns ir pazemes dzelzceļa sistēma. Pasaulē vecākā un arī lielākāmetro sistēma ir Londonā, kur tā tika atklāta 1863. gadā. Tā savienoja Pedingtona staciju ar pilsētas centrā esošo Feringtonas ielu. Šis dzelzceļs atradās seklā tunelī, kas tika izrakts ar tranšeju, bet vēlāk pārsegts. Pirmo metro vilka tvaika lokomotīve, līdz ar to brauciens bija diezgan nepatīkams piedūmotā gaisa dēļ. Bet tik un tā brauciens ar metro bija ātrāks un patīkamāks, nekā pa ielām.Kopā metro ir 162 pilsētās, kur to sliežu kopgarums pārsniedz 8000 kilometrus, bet staciju skaits — 7000. Pašlaik metro sistēma tiek būvēta vēl 25 pilsētās.Metro parasti tiek celts ļoti blīvi apdzīvotās teritorijās, lai atvieglotu citu transporta veidu plūsmu. Tas sastāv no apakšzemes tuneļiem, kuros ierīkoti sliežu ceļi, pasažieru stacijām un pārejām, kā arī apkalpes tuneļiem un būvēm. Metro tiek izmantoti īpaši elektriskie vilcieni. Metro līnijas var iziet arī virszemē, kur nav apbūvētu teritoriju, var arī iet pa viaduktiem vai tiltiem. Metro enerģiju iegūst pa speciālu trešo sliedi, dažiem metro vilcieniem ir arī pantogrāfs, līdz ar to enerģija tiek saņemta pa elektrības vadiem.

Metro vadāmība

Parasti metro vilcienu vada mašīnists. Viņš uzmana metro gaitu, ātrumu, regulē apstāšanos stacijās, regulē pasažieru iekāpšanau un izkāpšanu stacijās. Taču dažās pilsētās ir sastopams metro bez mašīnista. Šādi metro ir automatizēti. Visi metro brauc vienādā ātrumā, to kustību netraucē nedz lēnie kravas vilcieni, nedz ekspreši, tāpēc visus vilcienus vada datorizētā kontroles sistēma. Metro bez mašīnistiem ripo Vašingtonā, Kopenhāgenā un vairākās citās pilsētās, galvenokārt ASV. Šajā ziņā unikāla ir Nirnbergas pilsēta Vācijā - tajā 2008. gada jūnija vidū tika atklāta pilnīgi automatizētā metro sistēma. Tas nozīmē, ka Nirnbergā nevienu metro vairs nevadīs mašīnists. Nirnberga šajā ziņā ir pirmā pasaulē.

Metro plāni Rīgā

Divdesmitā gadsimta astoņdesmitajos gados metro sistēmu bija plānots celt arī Rīgā, bet tas izsauca ievērojamu pretestību: piemēram, 1988. gada 27. aprīlī Arkādijas parkā notika protesta akcija pret metro celtniecību, kurā piedalījās aptuveni 10 000 cilvēku.

Sapnis par Rīgas metro ir aizmirsts. Tagad metro izbūve Rīgā būtu neefektīva, jo tā izbūve būtu ļoti dārga, un metro sevi neatpelnītu, jo pasažieru plūsma būtu pārāk maza. Kā labu iesēju Rīgā min Rīgas Virszemes metro. Tie būtu speciāli vilcieni, kas kursētu jau pa tagad esošajām dzelzceļa sliedēm. Šāds variants būtu ekonomiski izdevīgāks. Rīgas dzelzceļa mezgls ir ļoti piemērots šādai idejai, jo gandrīz katru Rīgas mikrorajonu skar dzelzceļa mezgls, turklāt pa visām līnijām var nokļūt līdz pašam pilsētas centram - Rīgas centrālajai stacijai.

Informācija ņemta no Vikipēdijas raksta par metro

Laikos, kad ilgs laiks tie pavadīts stacijā, gaidot sev nepieciešamo transportu, risinājums rasts veidojot telpu dizainu tā, lai tas būtu vizuāli piesaistošs un ieinteresējošs. Tieši tāda mērķa vadītas daudzas stacijas ir pārtapušas iespējā cilvēkiem sniegt mākslas baudījumu.

« 1  2  3  4  5 »
26 0 0 Ziņot!
Ieteikt: 000
Spoki.lv logo
Spoki.lv

Komentāri 0

0/2000