Rallija leģendas(1982-1983)4
Taču viss šis neprāts sākās 1979. gadā, kad FISA atļāva rallija automobiļiem izmantot pilnpiedziņu. Tajā laikā valdīja uzskats, ka pilnpiedziņa svara un tehniskās sarežģītības dēļ nav piemērota rallijam, tādēļ inženieri pat nemēģināja būvēt pilnpiedziņas rallija automobiļus. 1980. gadā Audi šo uzskatu satrieca pīšļos, laižot klajā uzAudi 80 bāzes veidoto Audi Quattro. Lai gan jaunais Quattro tiešām bija smags un grūti vadāms, tā ātrums bezceļa apstākļos bija vienkārši satriecošs. Kādā rallijā jauno Quattro izmantoja par ātrumposmu trases atklāšanas mašīnu (rallija žargonā sauktu par “nullīti”), un to pilotēja pieredzējušais soms Hannu Mikola. Finišā viņš pārspēja oficiālo uzvarētāju par veselām 9 minūtēm! 1981. gada Janner Rally Austrijā Audi Quattro jau stājās uz starta kā pilntiesīgs dalībnieks un viegli uzvarēja. Togad Zviedrijas rallijā Mikola atvedaAudi pirmo uzvaru pasaules čempionāta posmā. Sanremo rallijā pirmo reizi vēsturē kādā WRC posmā uzvarēja sieviete – francūziete Mišele Mutona kopā ar stūrmani Fabrīciju Ponsu, kuras brauca ar Audi Quattro. Tomēr pasaules čempionāta kopvērtējumā Audi uz uzvaru vēl nepretendēja, un par čempionu
Jau 1982. gada sezonas vidū parādījās Pininfarina dizainētā satriecošā Lancia 037 Rally, kura uzreiz tika atzīta par harismātiskās Lancia Stratos pēcteci. Lancia inženieri vēl neuzdrošinājās būvēt pilnpiedziņas rallija auto, tādēļ nulle trīsdesmit septītajai bija pakaļpiedziņa. Tomēr Lancia 037 Rally bija pirmais īstais B grupas automobilis. Lai gan Audi Quattro arī skaitījās B grupā, tas bija radīts vēl pēc grupas-4 tehniskajiem noteikumiem uz četrvietīga ielas auto bāzes ar priekšā novietotu dzinēju, kura jauda sākotnēji tikai nedaudz pārsniedza 200 ZS. Jaunās Lancia nesošā konstrukcija bija cauruļu karkass (Audi – monokoks) un tās 325 ZS jaudīgais dzinējs bija novietots vidū, panākot ideālu svara sadalījumu starp riteņu asīm. Tas ļāva somu pilotam Marku Alenam jau Lancia 037 debijas sezonā uzrādīt iespaidīgus rezultātus. Bija skaidri redzams, ka pakaļpiedziņas Lancia ir ne tikai perfekta uz asfalta, bet dažreiz pat uz grants seguma pārspējAudi. Arī rallija panākumiem bagātā Ford Eiropas nodaļa steidza gatavot B grupas modeli Escort RS1700T ar vidū novietotu turbodzinēju un aizmugures piedziņu.
Montekarlo rallijā, par spīti Audi prognozētajai neapstrīdamai uzvarai, tomēr triumfēja Valters Rērls/Kristiāns Geistdorfers ar Lancia. Audi atbildēja ar ekipāžas Mikola/Hercs uzvarām Zviedrijā, Portugālē, Argentīnā, Somijā. Lancia uzvarēja Korsikā (M. Alens/I. Kivimaki), Akropoles rallijā, Jaunzēlandē (abos V. Rērls/K. Geistdorfers) un Sanremo rallijā (M. Alens/I. Kivimaki). Sezonas beigās konstruktoru kausu izcīnīja Lancia ar tikai 2 punktu pārsvaru, bet par pasaules čempionu ar 4 uzvarām un 7 pjedestāliem kļuva soms Hannu Mikola ar Audi, otrā un trešā vieta – Lancia pilotiem Valteram Rērlam (3 uzvaras) un Marku Alenam (2 uzvaras). Sezonas laikā WRC pievienojās divi jauni B grupas auto: Opel aizstāja Ascona 400 ar Manta 400, un Toyota ienāca čempionātā ar Celica Twin-Cam Turbo. Tiem abiem bija pakaļējo riteņu piedziņa, taču šie auto nebija tik veiksmīgi kā Lancia 037. Toyota mašīnai daudz piemērotāki bija garie tuksnešu un savannu ralliji Āfrikā. Ivory Coast rallijā uzvarēja 1979. gada pasaules čempions Bjorns Valdegārds ar Toyota.
1984. gadā Audi revanšējās. Sezonu starplaikā komanda bija pamatīgi gatavojusies. No Lancia bija pārvilināts divkārtējais (1980.,1982. g.) pasaules čempions Valters Rērls. Tomēr galveno lomu nospēlēja zviedra Stiga Blomkvista neparastais braukšanas stils (viņš virāžās auto ieslidināja ar labo kāju uz gāzes, bet kreiso – uz bremzes pedāļa) un auto uzlabojumi. Quattro bija izmainīts svara sadalījums (55% svara priekšdaļā, 45% – aizmugurē), jūtami palielināta jauda (no 360 ZS uz 450 ZS) un par 32 cm saīsināta riteņu bāze. Virsbūves ārējos paneļus veidojot no vieglā kevlara, samazināts Quattro svars, piecpakāpju pārnesumkārbas vietā bija jauna – sešpakāpju.
Escort RS1700T projekta un sāka darbu pie pilnpiedziņas prototipa. Sezonas beigās Audi svinēja dubultuzvaru. Audi konstruktoru kausā par 12 punktiem apsteidza Lancia, pilotu kopvērtējumā par čempionu kļuva Stigs Blomkvists, kurš uzvarēja Zviedrijas, Akropoles, Jaunzēlandes, Argentīnas un Ziloņkaula krasta rallijā, kā arī 6 reizes finišēja uz pjedestāla. Otro vietu čempionātā izcīnīja Hannu Mikola, kas uzvarēja Portugālē un septiņos rallijos finišēja uz pjedestāla. Lancia vienīgā uzvara tika gūta Tour de Corse rallijā, kur par visiem ātrāks bija Markku Alens. Viņš kopvērtējumā palika trešais ar 1 uzvaru un 4 pjedestāliem.
arētu domāt, ka togad Audi neierobežoti valdīja rallija ātrumposmu trasēs, taču jau sezonas vidū pār līdzšinējiem līderiem savilkās tumši mākoņi. Korsikas rallijā tika pieteiks jaunākais franču ierocis – Peugeot 205 T16, kuru vadīja 1981. gada pasaules čempions Ari Vatanens. Jaunais auto tikai vizuāli līdzinājās Parīzes smalkajās aprindās jaunkundžu iecienītajam stilīgajam Peugeot 205, bet patiesībā 205 turbo16 tobrīd bija tehnoloģiski visattīstītākais ralija auto. Tam bija pilnpiedziņa, 350 ZS dzinējs novietots vidū, telpisks rāmis un izmēros automobīlis bija ievērojami mazāks un vieglāks par Audi, tas svēra tikai 940 kg. Ari Vatanens ar savu neticamo ātrumu divas dienas šokēja pasauli Peugeotdebijas rallijā Korsikā, un praktiski jau bija nodrošinājis uzvaru, taču vienā no pēdējiem ātrumposmiem, pilnā ātrumā iebraucot peļķē, zaudēja kontroli un piedzīvoja avāriju. Peugeot 205 turbo16 pirmo uzvaru Vatanens ieguva 1000 ezeru rallijā Somijā. Pēc tam populārais soms triumfēja arī Itālijā un Lielbritānijā, sezonas nobeigumā izcīnot uzvaras trīs rallijos pēc kārtas.
Kā jau bija gaidāms, Vatanena/Harimena ekipāža ar Peugeot 205 turbo16 uzvarēja arī pirmajā 1985. gada rallijā – Rallye Monte Carlo. Bet neviens nebija gaidījis, ka lidojošais soms uzvarēs ar tādu pārsvaru, otrā vieta – Rērls/Geistdorfers ar Audi Quattro – no Vatanena atpalika 5 minūtes17 sekundes! Un tas viss – par spīti pašā rallija sākumā saņemtajam 8 minūšu sodam... Ari Vatanena paveiktais 1985. gadā Montekarlo joprojām tiek uzskatīts par visu laiku dižāko sniegumu pasaules rallija vēsturē! Nākamajā rallijā – Zviedrijā
nekas nespēs apturēt blondo somu, kurš savas uzvaras uz goda pjedestāla atzīmēja visai savdabīgi - šampanieša vietā dzerot pienu, taču Portugālē viņa piecu uzvaru sērija aprāvās mašīnas tehniska defekta dēļ. Tomēr atkal uzvarēja Peugeot 205 turbo16, tikai šoreiz tā bija cita somu ekipāža – Salonens/Harjanne. Safari rallijā uzvarēja Kankunens/Galahers ar pakaļpiedziņas Toyota Celica Twin-Cam Turbo, sezonas otrajā pusē viņi Āfrikā triumfēja otrreiz - arī Ivory Coast rallijā.
Tour de Corse rallijam Peugeot komanda bija sagatavojusi 205 turbo16 uzlaboto versiju 205 turbo16 Evo2, kam bija labāka aerodinamika un jauda palielināta par 100 ZS, sasniedzot jau 450 ZS. Audi komanda Korsikā pieteica tikai vienu auto, ko pilotēja Valters Rērls. Savukārt, Lancia bija pieteikusi četras ekipāžas, cerībā iegūt pēc iespējas vairāk punktu. Taču, jau rallija sākumā notika traģēdija. Ceturtajā ātrumposmā itālietis Atilio Betega, braucot ar 160 km/h, nenoturēja savu Lancia 037 uz ceļa, un ietriecās klintsbluķī. Betega dzīvība izdzisa notikuma vietā, bet stūrmanis Maurīcio Perisīno neguva praktiski nekādas traumas. Betega ir pirmais sportists vēsturē, kurš gājis bojā kādā WRC posmā. Betega nebija pārgalvīgs braucējs, un Lancia 037bija salīdzinoši droša mašīna, tādēļ par traģēdijas iemeslu tika uzskatīta fatāla apstākļu sakritība, kāda var notikt gandrīz vai reizi simt gados. Dzīve turpinājās, Tour de Corse rallijā negaidīti uzvarēja Žans Ragnoti ar jauno, uzlaboto Renault 5 Maxi Turbo, kuram bija aizmugures piedziņa un vidū novietots, no Renault F-1 komandas patapināts turbodzinējs.
Argentīnas rallijā gandrīz notika vēl viena traģēdija. Galvenais favorīts Ari Vatanens avarēja, braucot pilnā ātrumā, un viņa Peugeot apmeta neskaitāmus kūleņus. Vatanens guva smagas traumas, jo salūza viņa sēdekļa stiprinājumi, ļaujot pašam kūleņot pa auto salonu. Divas nedēļas somu pilots bija uz dzīvības un nāves robežas. Par laimi, Vatanenam izdevās izdzīvot. Pēc pusotru gadu ilgas rehabilitācijas un depresijas ārstēšanas viņš atgriezās ar uzvaru prestižajā Parīzes – Dakaras maratonā 1987. gadā.
Lai gan Peugeot sezonas vidū zaudēja savu komandas līderi, tomēr otrais pilots Timo Salonens ar 205 turbo16 Evo2 guva uzvaras Grieķijā, Jaunzēlandē, Argentīnā un Somijā. Tikmēr Audi izmisīgi centās uzbūvēt mašīnu, kas spētu konkurēt ar Peugeot. Beidzot Somijas rallijā tika prezentēts Audi S1 Quattro.Tā jauda bija vismaz 450 ZS un tika palielināta uz katru ralliju, 1986. gadā jau sasniedzot 600 ZS. S1 bija milzīgi antispārni kā F-1 bolīdam, lai ātrākajos posmos to noturētu uz ceļa. Jaunais auto nebija sevišķi glīts, taču spēja iedvest bijību konkurentiem. Tomēr arī ar šo briesmoni Audi vairs neizdevās cīnīties par čempionu titulu. Sanremo rallijā Valtera Rērla pilotētais S1 Quattro guva vienīgo uzvaru, kas izrādījās arī Audi komandas pēdējā uzvara B grupā. Togad pasaules rallija trasēs Peugeot bija ārpus konkurences. Franču komanda, kuru vadīja Žans Tods (nākamais Ferrari F-1 komandas boss Šūmahera ērā), pārliecinoši izcīnīja dubultuzvaru 1985. gada čempionātā. Sezonas sākumā dominēja Vatanens, turpinājumā – Salonens.Peugeot ieguva konstruktoru kausu, bet briļļainais somu puisis ar lieko svaru – Timo Salonens, kurš ārpus mašīnas reti kad bija redzams bez cigaretes, – pelnīti kļuva par čempionu pilotu vērtējumā ar 5 uzvarām un 8 pjedestāliem. Čempionāta kopvērtējumā otro un trešo vietu ieguva Audi braucēji – Blomkvists (otrais Zviedrijā, Akropolē un Somijā), un Rērls (1 uzvara, 3 pjedestāli). Sezonas beigās RAC rallijā, Lielbritānijā,Lancia beidzot parādija savu jauno superauto Delta S4 un debitējot uzreiz izcīnīja divas pirmās vietas. Uz 1986. gada čempiona troni bija pieteicies jauns pretendents!
Tie, kuri atceras neuzvaramās „sarkanās mašīnas” – Padomju Savienības hokeja izlases sensacionālo zaudējumu amerikāņu studentiem Leikpleisidas olimpiādē, Itālijas futbolistu triumfu Pasaules kausa izcīņā, pieveicot galvenos favorītus Argentīnu un Brazīliju, kanādieša Žila Vilenēva komētai līdzīgo īso un spilgto uzliesmojumu F-1 trasēs, mūzikas televīzijas MTV parādīšanos, diskoēras norietu un popmetāla ielaušanos hitparāžu virsotnēs -, protams, atceras arī leģendāro B grupas rallija monstru valdīšanu pasaules čempionāta trasēs.B grupa”- rallija zelta laikmets.