Tā ir sagadījies, ka vairākas automobiļu markas, par kurām esmu šogad stāstījis, cer atgriezties pie mums auto braucējiem un pasažieriem. Bez STUDEBAKER un TRIUMPH augšāmcelties plāno arī DATSUN kā NISSAN zemo cenu produkts.
Tuvojas Lemānas 24 stundu sacīkstes un tāpēc ir padomā, vēlāk, raksts arī par NISSAN. Šogad diennakts auto priekā NISSAN plāno piedalīties ar interesantu, Betmena mašīnai līdzīgu spēkratu.
Pirms Sartē trasē iedarbināti dzinēji mūsu autodromā ir jāatrod atbilde uz jautājumu kas bija DATSUN?
Slēdzam atpakaļgaitu un atgriežamies 1911. gadā, kad inženieris Masujiro Hašimoto nodibināja savu uzņēmumu Kaishinsha Motor Car Works. Šis uzņēmums ražoja mazu automobili ar nosaukumu DAT. Saīsinājums nāca no Hašimoto kunga triju galveno atbalstītāju uzvārdiem. Tie bija Kendžiro Dens, Rokuro Aojama un Meitaro Takeuchi. Aptuveni tulkojot no japāņu valodas DAT nozīmē, zaķis, ātrs trusis vai ļoti ātrs. Pirmais eksperimentālais auto jau bija gatavs 1912. gadā, taču ar veiksmi tas rēķināties nevarēja.
Izlaida vairākas četrvietīgā modeļa DAT 31 modifikācijas, kas, kā prototips, parādījās 1914. gadā, bet tirgū automašīnu laida pēc gada. To nomainīja 1916. gada modelis DAT 41, kuru ražoja līdz pat 1925. gadam.
1926. gadā kompānija apvienojās ar uzņēmumu JITSUJO JIDOSHA CO, kas no 1920. gada būvēja amerikāņu inženiera Viljama Gorhema konstruētos trīsriteņu automobiļus GORHAM, ar kabīni, bet gadu vēlāk arī četru riteņu versiju. 1919. gadā Osakā dibināto uzņēmumu var uzskatīt par modernāko autoražotāju Japānā, jo iekārtas tiek importētas no ASV. No 1923 – 1925. gadam uzņēmums ražoja vieglos un kravas auto ar LILA nosaukumu.
1930. gadā šos uzņēmumus pārņem TOBATO IMONO CO. (TIC) Togad parādījās prototips 91, kas ražošanā nonāca ar nosaukumu DATSON TYPE 10, 1931.gadā. Šādu nosaukumu jaunajai mazajai mašīnai deva Masujiro Hašimoto, lai pasvītrotu jaunā spēkrata individualitāti un vienlaikus nepārprotamo kopību ar pārējo DAT modeļu līniju. Tulkojumā iznāk Data dēls. DATSON tāpat kā daudzus citus GORHAM spēkratus plaši izmantoja taksometru pārvadājumiem. 1932. gadā nosaukumu nomaina uz DATSUN, kur vārds sun nozīmē saule. Lieta tā, ka japāņu valodā vārds son skan kā zaudējumi.
Tā ir Japānas karoga uzlecošā saule, kas vēl šodien ir NISSAN logo un apspīd katru NISSAN īpašnieku.
NISSAN nosaukumu lietoja kompānijas ražotajam smagajam un komerctransportam, kamēr DATSUN saglabā kā vieglo modeļu marku. TIC pārdeva Osakas rūpnīcu 1933. gadā NIHON SANGYO CO. 1934. gadā notika nosaukuma maiņa uz NISSAN MOTOR COMPANY. Ar nosaukumu NISSAN uzņēmums NIHON SANGYO bija pazīstams Japānas biržā. Tirdzniecības marka ‘’Ni-San’’ kopš tā laika kļuva par NISSAN.
Trīsdesmito gadu beigās Japāna sāk aktīvu bruņošanās kampaņu un NISSAN bez kravas auto ražo arī aviācijas un kuģu dzinējus.
Pēc kara uz 10 gadiem pusi Jokohamas rūpnīcas platību rekvizē ASV okupācijas karaspēks. Liela daļa dīleru novērsās no NISSAN un sāka izplatīt TOYOTA mašīnas.
NISSAN atsāka kravas auto ražošanu 1945. gadā. Divus gadus vēlāk atkal top vieglie pasažieru DATSUN. 1952. gadā tiek noslēgts sadarbības līgums ar AUSTIN MOTOR un pēc gada no Japānas konveijera noripo pirmie AUSTIN modeļi.
1953. gadā notika simts dienu darbinieku streiks, kas atsvieda atpakaļ kompānijas attīstību un nākamais gads bija sagaidāms ar strādnieku nemieriem. Nācās domāt par modernākām menedžmenta metodēm. Jau 1955. gadā DATSUN atkal izdevās pacelties spārnos, jo izlaida pirmās pa īstam Japāņu mašīnas: sedanu 110, kam sekoja universāls un K110 kabriolets un pikaps 120.
Ražošanā nonāca arī licencēta AUSTIN A50 versija, bet šoreiz ar Japānā ražotām detaļām.
1958. gadā divi DATSUN piedalījās Austrālijas rallijā un guva pirmo vietu klasē. Modelis A210, kuru nosauca par ‘’Fuji-Go’’ uzvarēja, A klasē, grūtajā Austrālijas Mobilgas Trail rallijā, bet otra komandas mašīna finišēja ceturtajā vietā.
NISSAN strauji attīstījās. 1960. gadā tas iziet starptautiskajā tirgū ar pirmo partiju uz Norvēģiju. Gadu vēlāk dibina filiāli ASV. Vēlāk uzsāk ražošanu ārpus Japānas – Meksikā.
Nākamais vēsturiskais pavērsiens notika 1966. gadā, bet par to pastāstīšu turpinājumā.
Uz tikšanos!